Los
llibros de vieyo guarden sorpreses que nunca van tener los exemplares
plastificaos na so efímera vida como novedaes. Nesti “Aprendiz
de Homero” de Nélida Piñón qu'atopé na
pasada Selmana Negra por malpenes un euro (una recopilación
d'artículos publicada n'español pol mexicanu Fondo de
Cultura Económica), namás abrilu amuesa les llinies
sueltes de una novela real fechada en La Habana, va malpenes un par
d'años. Una muyer despídese de la so amiga regalándo-y
el volume de la escritora galego-brasileira y el so deséu de
que tolos sos sueños se cumplan. Nun abulta difícil
figurase que'l llibru debió llegar a México o a España
nel equipaxe de Julia, seguramente con otru garrapiellu de volúmenes
lixeros, qu'en vista de ónde acabó ésti, aidaría
a la amiga de Clara, a cumplir los sos primeros sueños en
forma de euros, quiciabes el primer dinero que ganaba en saliendo de
Cuba.
Nel
interior del llibru, na páxina onde escomiencen les llinies
d'una evocación de la memoria de Galicia nel sentir d'una
familia d'emigrantes en Brasil, aparecía una fueya mustia, que
podía ser de cerezal o quien sabe si de dalguna especie
botánica cubana.
La
costume d'entemeter ente les páxines d'un llibru una fueya o
una flor -qu'inevitablemente acaben por mustiar- a manera de marcador
de llectura ye más corriente nos volúmenes de versos,
nun sé si porque los aveza, más que los de prosa, una
clase de llector o llectora que podemos llamar cursi, ensin mieu
d'ofender a naide. Esta fueya seca de cerezal o pariente suyu del
trópicu que remaneció nel llibru de Nélida Piñón
préstanos pensar que nun cayó ende por cursilería,
sinón como un detalle delicáu de l'amistá de
Clara por Julia.
Yo
alcuérdome bien d'otru casu nel qu'atopé uns a fueya
mustia nun volume en prosa. Foi nuna novela de Georges Simenon na
biblioteca del casinu La Montera de Sama, onde mi padre redondiaba el
so exigu sueldu d'administrativu tres tardes a la selmana y onde ún
foi descubrir los caminos ensin fin del maraviellosu llaberintu de la
lliteratura. Un veranu dediquéme a lleer toles noveles de la
serie Maigret de Simenon y ente les páxines d'una d'elles, que
yera casi hermana a les otres: una hestoria d'adulteriu de burgueses
de mediu pelu que remataba nun asesinatu, apareció nada menos
qu'un trébol de cuatro pétalos. Corrí con él
na mano a enseñá-ylu a mio padre. Nun yera una simple
fueya, aparecía pegada con lacre a una estampina de cartón
con una cruz mui curiosamente decorada. Foi velo y llevase mio padre
les manes a la cabeza: “¡Ési ye'l trébol de
Diocleciano! ¡Mira ónde foi parar!”.
Baxando
un poco la voz, porque nun-y prestaba que'l silenciu de la biblioteca
vacia fuere a llevar les sos palabres al otru llau de la puerta de
cristalera que la separaba del vestíbulu del casinu, falóme
entós d'aquel Diocleciano, llector ávidu de toa clase
de noveles policiaques, les de Simenon, Agatha Christie o el manchegu
Francisco García Pavón (el de les célebres
“Crónicas de Plinio”) y policía retiráu él
mesmu. Llegara destináu a la cuenca del Nalón nos
primeros años sesenta, coincidiendo coles fuelgues mineres
d'esi tiempu y adscritu a la sección local de la Brigada
Político Social.
Diocleciano
yera de Rodrigatos del Obispo, un llugarín nun sé si de
la provincia de Lleon o de Zamora, que nin siquier sal nel Google y
polo visto tan aforrador hasta de la última perrina como diz
el tópicu que son los de pasáu el puertu y enveredaes
les parameres. Mio padre alcordábase de velu nes meses del
casinu onde se prodigaben les timbes al tute, la brisca o el chincón,
siempre mirando como los otros xugaben por nun arriesgar media
perrona. Y que desque llegara a Sama, a él tocara-y coincidir
con él viaxando nel tren de Xixón o na llinia de la
Renfe a Oviéu y dizque de la que pasaba el revisor, él
con muncha discrección metía la mano onde la billetera
de l'americana y enseñaba una carterina que lu dispensaba
siempre de pagar el pasaxe. En sabiendo que yera policía, mio
padre tuvo bien de tiempu a cuidar que se valía d'amosar la so
placa profesional -la famosa chapa- al revisor pa qu'ésti
entendiera que taba nel vagón desempeñando llabores de
vixilancia y non viaxando por vagar, evitando asina tener de pasar
pela taquilla de la estación.
De lo que se cuntaba fuera del casinu a propósitu de les sos actividaes como policía secreta diba falame, con más llibertá mio padre, munchos años después. Nel tiempu que-y tocó tratalu como llector habitual de la Biblioteca de La Montera remembraba que siempre foi bien correctu con él y que nin ende nin fuera lu molestó enxamás por cuenta de l'amistá fonda y d'años que xunía a mio padre con notorios militantes del clandestín Partíu Comunista. Cuando tuvo bastante confianza con él, a fuerza de sella-y tres veces a la selmana la fecha de devolución de les noveles policiaques que sacaba, nun d'esos viaxes en tren nos que coincidió col policía, asientu enfrente asientu, depués de velu una vez más siguir el so ritual d'amosa-y la cartera al revisor, Diocleciano brindó-y un guiñu de complicidá a mio padre dexándo-y ver lo qu'enseñaba: nun yera la placa profesional, sinón una cartulina mariellenta na qu'había un trébol de cuatro fueyes apegáu con llacre enriba una cruz de San Patricio. Eso foi lo que-y dixo el policía a mio padre.
De lo que se cuntaba fuera del casinu a propósitu de les sos actividaes como policía secreta diba falame, con más llibertá mio padre, munchos años después. Nel tiempu que-y tocó tratalu como llector habitual de la Biblioteca de La Montera remembraba que siempre foi bien correctu con él y que nin ende nin fuera lu molestó enxamás por cuenta de l'amistá fonda y d'años que xunía a mio padre con notorios militantes del clandestín Partíu Comunista. Cuando tuvo bastante confianza con él, a fuerza de sella-y tres veces a la selmana la fecha de devolución de les noveles policiaques que sacaba, nun d'esos viaxes en tren nos que coincidió col policía, asientu enfrente asientu, depués de velu una vez más siguir el so ritual d'amosa-y la cartera al revisor, Diocleciano brindó-y un guiñu de complicidá a mio padre dexándo-y ver lo qu'enseñaba: nun yera la placa profesional, sinón una cartulina mariellenta na qu'había un trébol de cuatro fueyes apegáu con llacre enriba una cruz de San Patricio. Eso foi lo que-y dixo el policía a mio padre.
Aquella
tarde notábase-y nos güeyos que debía llevar en
cuerpu más d'una copa de coñá y taba
particularmente espansivu a la hora de charrar. Faló-y a mio
padre del significau d'aquel trébole enriba la Cruz de San
Patricio, un emblema que pocos conocíen fuera del ámbitu
ferroviariu (nel que polo visto yera seña persabida hasta
polos empleaos más novatos de que'l pasaxeru tenía
drechu a viaxar de baldre) y menos nel ámbitu xeneral de la
vida corriente y social. Na memoria emocionada del veteranu policía
escamplaba una hestoria de la guerra civil.
A finales de xulio del 36 enfilara con un grupu de voluntarios de Falange nel Tren Hullero que cubría la llinia ente Lleón capital y Bilbao pa dir a reforzar los efectivos que'l xeneral Mola enviara dende Pamplona pa cercar la capital del gobiernu separatista de José Antonio Aguirre. Al día siguiente de llegar a la llinia de frente del Cintu de Fierro de Bilbao entraron en combate colos milicianos republicanos y nacionalistes. Nuna de les amarraces él grupu nel qu'él lluchaba acabó copáu por un batallón de gudaris. Yeren malpenes cuatro combatientes los que llograron abrise pasu ente los cuerpos de los sos compañeros coles armes aventaes al suelu y les manes n'alto precándo-y a los soldaos enemigos que-yos respetaren la vida. Arrodiaos por decenes de milicianos y gudaris coles armes tovía calientes del combate, nengún d'aquellos cuatro prixoneros tenía enfotu en que salieren vivos del trance. Dellos de los que los arrodiaben prevocábenlos con insultos, otros emburriábenlos cola punta los sos fusiles, un par de milicianos col bicorniu encarnáu y negru de la FAI encañonáronlos coles sos pistoles y nesi entós obróse, dalgo, que Diocleciano, tantos años después, nun podía calificar d'otra manera que como un milagru. Metanes el turdeburdiu de combatientes hostiles alzóse una voz recia que falaba un español d'estraña fonética: “¡Alto, ahí, camaradas! ¡Que nadie toque un pelo a estos hombres!”. Los prixoneros vieron entós remanecer un cura, altu, roxu, cola sotana ceñía por una canana corrompinada de bales y un pistolón saliendo de la cartuchera.
A finales de xulio del 36 enfilara con un grupu de voluntarios de Falange nel Tren Hullero que cubría la llinia ente Lleón capital y Bilbao pa dir a reforzar los efectivos que'l xeneral Mola enviara dende Pamplona pa cercar la capital del gobiernu separatista de José Antonio Aguirre. Al día siguiente de llegar a la llinia de frente del Cintu de Fierro de Bilbao entraron en combate colos milicianos republicanos y nacionalistes. Nuna de les amarraces él grupu nel qu'él lluchaba acabó copáu por un batallón de gudaris. Yeren malpenes cuatro combatientes los que llograron abrise pasu ente los cuerpos de los sos compañeros coles armes aventaes al suelu y les manes n'alto precándo-y a los soldaos enemigos que-yos respetaren la vida. Arrodiaos por decenes de milicianos y gudaris coles armes tovía calientes del combate, nengún d'aquellos cuatro prixoneros tenía enfotu en que salieren vivos del trance. Dellos de los que los arrodiaben prevocábenlos con insultos, otros emburriábenlos cola punta los sos fusiles, un par de milicianos col bicorniu encarnáu y negru de la FAI encañonáronlos coles sos pistoles y nesi entós obróse, dalgo, que Diocleciano, tantos años después, nun podía calificar d'otra manera que como un milagru. Metanes el turdeburdiu de combatientes hostiles alzóse una voz recia que falaba un español d'estraña fonética: “¡Alto, ahí, camaradas! ¡Que nadie toque un pelo a estos hombres!”. Los prixoneros vieron entós remanecer un cura, altu, roxu, cola sotana ceñía por una canana corrompinada de bales y un pistolón saliendo de la cartuchera.
“Nunos
momentos como ésos y énte una visión semeyante
-confesába-y a mi padre el policía-, ún tien la
sensación de que perdió el sentíu de la realidá
y que ye'l terror el que produz un espeyismu o una alucinación”.
Mientres asistíen plasmaos a aquella repentina aparición,
el cura allegóse a los cuatro soldaos capturaos y dió-yos
la mano ún per ún, presentóse con muncha
corrección, diciendo que yera'l Padre William 0'Brien,
irlandés voluntariu como capellán de gudaris nel
Exércitu d'Euzkadi y enantes que lleal combatiente de les
milicies republicanes del pueblu vascu, escrupulosu cumplidor de los
mandaos de Cristu en cuestiones de misericordia. Después
énte'l comandante del batallón de gudaris fízo-y
xurar a ésti por Dios y Les Lleis Vieyes que la vida
d'aquellos prixoneros diba respetase.
Aquel cura salvó a Diocleciano y a los sos compañeros d'una muerte más que segura. Cuando tuvo la seguridá de que los enemigos capturaos taben a salvu entregó-yos un escapulariu cola Cruz de San Patricio que llevaba lacráu un auténticu trébole de cuatro fueyes, encamentándo-yos, cola so bendición, qu'aquel talismán diba vali-yos pa preservalos de cualaquier mal. Énte los cuatro prixoneros que salvaron gracies a la intervención del cura irlandés, amás de Diocleciano taba un tradicionalista navarru que diba acabar siendo director xeneral de la Rede Nacional de Ferrocarriles Españoles (RENFE). Una de les sos primeres xeres como responsable de la empresa estatal de tresporte ferroviariu foi mandar una circular que llegó hasta la última estación y apeaderu de la rede nel qu'encamentaba que la sola amuesa d'aquella enseña: la del trébole de cuatro fueyes enriba la Cruz de San Patricio dispensaba al que la portare de pagar billete per cualquier trayectu en tol territoriu nacional. Los cuatro sobrevivientes del cercu a Bilbao, enantes de separase, na so lliberación tres la toma de la capital vizcaína, fueron xuntos a una imprenta del Ensanche onde se rodara el periódicu nacionalista “Euzkadi” pa que-yos estamparen la enseña en cuatro ediciones limitaes. Después echaron a suertes a ver a quién-y tocaba l'orixinal y tocára-y a Diocleciano.
Aquel cura salvó a Diocleciano y a los sos compañeros d'una muerte más que segura. Cuando tuvo la seguridá de que los enemigos capturaos taben a salvu entregó-yos un escapulariu cola Cruz de San Patricio que llevaba lacráu un auténticu trébole de cuatro fueyes, encamentándo-yos, cola so bendición, qu'aquel talismán diba vali-yos pa preservalos de cualaquier mal. Énte los cuatro prixoneros que salvaron gracies a la intervención del cura irlandés, amás de Diocleciano taba un tradicionalista navarru que diba acabar siendo director xeneral de la Rede Nacional de Ferrocarriles Españoles (RENFE). Una de les sos primeres xeres como responsable de la empresa estatal de tresporte ferroviariu foi mandar una circular que llegó hasta la última estación y apeaderu de la rede nel qu'encamentaba que la sola amuesa d'aquella enseña: la del trébole de cuatro fueyes enriba la Cruz de San Patricio dispensaba al que la portare de pagar billete per cualquier trayectu en tol territoriu nacional. Los cuatro sobrevivientes del cercu a Bilbao, enantes de separase, na so lliberación tres la toma de la capital vizcaína, fueron xuntos a una imprenta del Ensanche onde se rodara el periódicu nacionalista “Euzkadi” pa que-yos estamparen la enseña en cuatro ediciones limitaes. Después echaron a suertes a ver a quién-y tocaba l'orixinal y tocára-y a Diocleciano.
Ya
retiráu de la Policía, nos años efervescentes de
la transición, Diocleciano seguía a acudir fiel a la so
cita na Biblioteca de La Montera les tres tardes a la selmana na que
taba abierta y, un daqué alloriáu pola edá y la
desmemoria, volvía a sacar noveles que ya lleera lo menos tres
veces. Nuna d'elles, aquella de Simenon que debía ser de les
últimes que yo entá nun lleera, debió dexar
escaecíu, ya como cosa ensin mayor estima y apreciu, el
trébole de cuatro fueyes lacráu enriba la Cruz de San
Patricio. Cuantayá valiéra-y pa remembrar la ocasión
na qu'un milagru lu llibró d'una muerte segura y deshonrosa.
El día nel que dexó escaecíu el talismán
nun llibru cualquiera, el que tenía entós nes manes, la
muerte, seguramente-y debía pintar lo mesmo si llegaba segura
que deshonrosa mientres llegare a tiempu y nun doliere, como de
cierta edá pa en delantre empieza a doler la vida.
Agora
sabe ún por recordances de los que lo vivieron qu'aquel
famientu llector de noveles policiales de la Biblioteca de La
Montera, onde mio padre redondiaba el so modestu salariu d'empleáu
administrativu tres tardes a la selmana, nun yera un policía
especialmente compasivu colos sos deteníos por motivos
políticos. Polo visto, despintárase-y bien despintada
la llección d'humanitarismu cola qu'aquel cura irlandés,
voluntariu del Exércitu Vascu, lu salvara a él y a los
sos compañeros d'infortuniu de l'aplicación de les
lleis de la guerra coles armes calientes. Tolo que se pudiere dicir
al respective diba ser poco y de xuro igual de caliente pa nun
escaecer ciertos episodios que merecíen otra xusticia na
memoria de toos. Espero, col mesmu enfotu, que naide tome a mal la
frivolidá qu'agora me reconcome, la de ser un nenu inocentón
al que nin per un momentu se-y pasara pela cabeza apropiase d'aquel
fetiche atopáu nuna novela de Simenon y que güei mesmo
podía compartir fotografíáu equí como
estes llinies nes que dos amigues se despiden en La Habana un día
de febreru del inda cercanu 2011, colos meyores deseos y esa fueya
mustia de cerezal o pariente cubana que prende de vida un llibru,
compráu, como los que de verdá merecen la pena, por un
euru qu'un lleva en bolsu de casual.
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