¿Qué
espectatives tienen los que visiten Asturies per primer vez? Énte
la fachada del Monesteriu de San Salvador de Curniana (de lo que va
quedando d'él, cada vez más cerca de les ruines, como
alerten los vecinos énte la desidia de les autoridaes
competentes
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atópome con unos amigos madrilanos que nun conocíen
esta tierra. Los sos nenos, una pareya de ximielgos qu'aparenten el
vivu retratu de Zipi y Zape, vienen decepcionaos de Somiedu porque
nun vieron nengún osu al pesar de les esperances que-yos
dieran los guíes turísticos locales.
Por
amenorgar un daqué la decepción de los rapacinos,
pregúnto-yos si quieren ver una osa y énte la
incredulidá d'ellos y la sorpresa de los padres, enveredo a
tola familia énte los mesmos murios del cenobiu pa ensiña-yos
l'escudu principal. Embaxo'l cuadrante superior, qu'amuesa la figura
del Salvador, una osa colos tetos abultaos de recién parida
garra en cuello a una nena.
-¡Se
la va a comer! -salta Zipi.
-¡La
está estrangulando! -arrepostia Zape.
Los
ximielgos ponen cara de nun creer una palabra de la que-yos cuento
que la osa de piedra, llonxe de causa-y nengún dañu a
la rapacina, tienla en cuello pa da-y de mamar. Ye l'emblema
fundacional del monesteriu. La neña representa a la fundadora,
la infanta Cristina, fía del rei Bermudo II de Lleón.
La llienda cuenta que de bien pequeñina quedó perdida
per aquelles biesques que xunen les tierres altes lleoneses colos
montes y los vais del suroccidente asturianu y que la recoyó
una osa pa curiala y criala como si fuera nacida de les sos mesmes
coraes. Depués la osa llevóla hasta la vera d'un ríu
onde baxaben por agua unos monxos ermitanos d'esos montes. Ya moza,
la fía del rei mandó alzar una ilesia y un cenobiu nel
sitiu onde la osa la dexó a salvu, consagrándolu por
ello a Cristo San Salvador y llantando en piedra la estampa del
animal nel dintel cimeru de la portalada.
Llevélos
de siguío a la llamada, precisamente, Puerta de la Osa, nel
ala oeste del monesteriu. Ende ta llabrada en piedra la
representación más vieya del animal emblemáticu
de San Salvador de Curniana, en cantu'l dintel d'un arcu que nos sos
pies amuesa otres dos figures d'oses a entrambos llaos. Dellos
estudiosos de la iconografía románica caltienen que la
pieza central, la que caltién una figura humana ente les
garres, ye de cierto un lleón, emblema del Reinu onde se
fundó'l monesteriu y de xuro, tamién, representación
del Lleón de Xudá. Puede ser. Sicasí les figures
animales que tienen polos pies de l'arcada son inequívocamente
dos oses.
Los
mios amigos tenten congraciase colos fíos prometiéndo-yos
qu'al día siguiente van dir ver a dos oses como aquelles, pero
de carne y güesu, les famoses Paca y Tola. Ensin querer
entemeteme n'asuntos familiares nun-yos oculto la mio disconformidá
col destín d'atración pa turistes a les que condenaron
de cuantayá a los probes animales del cercáu de Proaza
unos tipos responsables d'una fundación supuestamente
conservacionista. Fálo-yos de la vida en cautividá de
Paca y Tola desque yeren dos esbardines güerfanes hasta los sos
díes actuales, ya a les puertes de la vieyera y la decrepitú,
nuna condena superior n'años a la de los presos etarres más
veteranos. Del grotescu y disparatáu episodiu del semental
Furaco, con tol so siguimientu mediáticu y el triste final: la
cría malformada que parió Tola, ya muerta o sacrificada
por instintu pola propia madre énte la so improbable
supervivencia.
Esta
hestoria murnia y truculenta despierta más l'interés de
los ximielgos Zipi y Zape que la de la osa del Monesteriu de
Curniana. Cuénto-yos arriendes que de la que yo tenía
el so tiempu había n'Ovieu, no más céntrico de
la capital, nel Parque San Francisco otra osa prixonera: Petra. La
xaula onde la teníen metía les autoridaes del Conceyu o
quien-y corrrespondiere aquella innoble responsabilidá nun
debía tener más de tres metros de diámetru,
descontando l'espaciu qu'ocupaba una especie de cueva artificial. Los
rapacinos diben a retratase delantre d'ella y a meté-y ente
les rexes barquillos con miel, la única dulzura que debió
tener aquel probe animal en tolos sos años d'encierru. Llevaba
ellí dende principios de los años cincuenta, de mano
xunto a un esbardu hermanu, al que bautizaron como Perico y que
malpenes sobrevivió en cautividá tres o cuatro años.
De la que morrió dalgún macabru intelixente de la cosa
público tuvo la ocurrencia de que lu disecaran y nesa
espantible suerte de posteridá debe siguir el pelleyu de
Perico escaecíu en dalgún cuartu de los trastos
municipales de Vetusta.
A los
nenos de los mios amigos madrilanos decepcionólos saber que
los restos disecaos del hermanu de Petra nun s'esponíen al
públicu en dayures. Por quita-yos de la cabeza el dir a ver a
les prixoneres Paca y Tola, volvimos al sitiu de partida, énte
l'escudu de San Salvador de Curniana y la osa que tenía en
cuello a una rapacina. Pregunté-yos a Zipi y Zape por qué
cuidaben ellos que l'animal taba a devorar a la neña o a
estrangulala. Miráronme entrambos como si fuera bobu.
-Es lo
que se supone que hacen los monstruos...-respondió Zipi o
igual foi Zape.
Di-yos
la razón, aceptando por válidu el so razonamientu. El
casu ye que nun yeren los únicos que calteníen tala
creyencia por verdadera. Saqué de la chistera una hestoria
vieya que-y sintiera cuntar en cierta ocasión a un vaqueiru
retiráu que ficiera, mientres la salú-y lo permitió,
casi un cientu de primaveres el camín de les brañes de
la mariña a los pastiales altos de Somiedu. De la qu'inda
andaba a xubir el ganao dende la so braña de Valdés
hasta Santa María del Puertu, una primavera nel alto, que tuvo
a nevar hasta bien entráu mayu, tolos vaqueiros xuntaron a
conceyu pa tratar d'un asuntu que los traía reconcomiaos:
delles xatines aparecieran muertes pela nueche con traza de que les
acometiera un osu...xunta los restos de los animales apaecíen
buelgues fresques que dexaben impresa la firma del depredador. Los
vaqueiros solventaron l'asuntu decidiendo toos a una entamar una
batida a la busca l'animal que-yos taba provocando tantu trastornu.
La única voz que se llevantó entós a la escontra
del alcuerdu xeneral foi la d'aquel brañeiru que munchos años
después diba cuntame esta hestoria. “Nun ía un osu
-dixo'l discrepante-, que ía una osa, ya you a una osa nun la
mato pur muita estroza que nus puoda faere...Diba sere comu matar a
la mia propia mai, mirái lo que vus digo, bien lo sabe
Dious...”. Los otros vaqueiros miraron con plasmu al so compañeru,
unos pensaron qu'atocheciera, otros que bebiera más vino de
Lleón de la cuenta -que ye cabezón y anecia a la xente,
bebío n'escesu-. Entós él cuntó-yos
aquella hestoria, de cómo-y salvara la vida una osa, siendo él
rapaz y qu'enxamás-y cuntara a naide, por neta vergüenza.
La
primer vez que lu mandaran solu los de so casa a baxar el ganao dende
Santa María del Puertu a les brañes d'hibiernu de la
mariña valdesana, foi una añu nel que la seronda
aprució enantes de que'l calandariu la señalara y vieno
a mediaos d'ochobre, después d'unes selmanes tan soleyeres y
templaes como les del veranu, endemoniada de vendavales, xarazaes y
hasta un envión de ñeve tempraniega. Los vaqueiros más
veteranos namás notar el fustaxe d'aquella otoñada
enveredaron el so ganao del puertu abaxo ensin esperar más
amenacies del tiempu; él yera un novatín y quedó
de los últimos que tovía nun atopaben el día de
volver a les brañes d'hibiernu na mariña. Nuna nueche
de nevadona, daquella nieve traicioniega d'entráu ochobre,
salió de la so cabana cola guiada y un candilexu d'esquistu a
buscar les sos vaques pa guiales a la corripia del Puertu y
p'abellugar a les críes a techu d'una corte. La ñeve
diba posando el so mantu blancu de fríu y muerte nos caminos y
pastiales de la braña hasta les costeres onde pasaba la nueche
el ganao. El rapaz andaba alloriáu, zapicando pel camín
de ñeve y allumando la fosca biesca de solombres col
candilexu. Debió trompicar en cantu d'un tochu que la ñeve
nun tapara del too o nun furacu, cayó de focicos, perdiendo el
candilexu y la guiada y esfrellando la frente contra una peña.
Nun sabía precisar el tiempu que tuvo ellí, ensin
sentíu, tiráu ente la ñeve, a mercé de
los falompios que caíen del cielu y lu diben pasiquino
sepultando nuna mortaxa de xelu. Despertáronlu unos
rebusquinos na cara, la sensación prestosa d'un calor que lu
aidaba a recobrar la consciencia y l'aliendu. Abrió los güeyos
y pensó que siguía soñando, que sufría
alucinaciones. Había una osa grandísima enriba d'él,
con una cabeza tan grande como la d'un toru cubridor, sentía
los rebusquinos del so focicu na cara y la so llingua, llarga y
moyarienta, escalecía, llambiéndolu cola mesma
mansedume delicada d'un perru. En cuantes l'animal percibió
que'l rapaz daba señes de vida y movimientu separtóse
d'él y pasu ente pasu foi allonxándose pel camín
de la ñeve hasta desapaecer na escuridá. “Si gúei
toi vivu foi gracias a aquel.la osa”, dixo el vaqueiru a los sos
compañeros. “Pudo cumeme, dame una dentiel.lada na gorxa ya
cumeme como si fuora un pitu ya siguir el sou camín tan
tranquila...ya nun lo fixo...L.lambioume ya l.lambioume hasta que
despertare comu si fuora un esbardín de sou...Ya esu a min nun
se me vai esqueicer de pur vida...Nun conteis cunmigu pa dir matar
una osa, que primeiro sacrifico a las mias nuviel.las una pur una,
bien lu sabe Dious”.
Prestóme
ver los efectos de la maxa de les histories vieyes escentellar nos
güeyos atentos de Zipi y Zape y na sonrisa cómpliz de los
mios amigos madrilanos. Agora foi ún de los ximielgos, nun sé
si Zipi o Zape, el que me dio una lleción de sentíu
común y sensibilidá que, ciertamente, nun esperaba.
- Yo
paso de ir mañana a ver a esas osas enjauladas. No se lo
merecen...
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