Alcuérdome
bien de la primer y única vez na vida que vi una auténtica
cabeza de jíbaro reducida. Nun yera más grande qu'una
pelota de tenis y, al pesar de la irrealidá del tamañu,
la cara de lo que fuera un día la piel d'un ser humanu
conservaba perfectamente los rasgos principales: los güeyos,
colos párpagos cerraos, la nariz prominente, los llabios
prietos y abultaos, y un pelo llargo, que-y remanecía de la
cocorota y se-y enguedeyaba ente les oreyes, humano, demasio humano.
Acudiera
a aquella casa por cumplir un encamientu de la Conseyería de
Cultura. Unes selmanes enantes contactara conmigo un funcionariu de
Política Llingüística pa preguntame si podía
tar interesáu en facer un trabayu d'investigación y
recopilación de les composiciones n'asturiano de Valentín
Ochoa, el poeta popular llangreanu que firmaba como Antón el
Chiova.
La so
única descendiente, una fía nonaxenaria y solterona que
residía en Xixón, yera amiga de la familia de mio padre
dende les primeres décades del XX, cuando se instalaran con
otres dieciocho families nuna especie de chalecinos adosaos na Torre
Baxo de Sama, a los que se conoció siempre como Les Venti
Cases.
Con
esi santu y seña presentéme una tarde nel pisu onde
vivía, cerca de Begoña, la bona señorina.
Aceptara l'encamientu más que pol interés – de cierto
escasu- que m'afalaba a escaciplar ente los papeles vieyos de El
Chiova, porque m'atraía d'aquel autor de versos festivos el
qu'amás d'escribir n'asturiano fuera republicanu de los de
primer hora y masón de los que tuvieron desfilar, tres la
guerra civil, énte'l tribunal escepcional creáu
espresamente pa xulgar a los miembros del Gran Oriente d'España.
La fía
de Valentín Ochoa recibióme dende'l primer momentu
coles puertes abiertes y una gran xenerosidá. Ensiguida,
mientres me convidaba a tomar un café con lleche y unes pastes
nel cuartu a onde treslladara la biblioteca y l'escritoriu de so
padre dende la casa del barriu de El Coto onde viviera los sos
últimos años, Mercedes, “La Chata” (como la
conocíen en mio familia y en Sama) dexóme plena
llibertá pa revolver lo que me petara ente los anaqueles de
llibros y los caxones del mobiliariu del estudiu.
Nuna
primer güeyada prestárame dar con unes cuantes
collecciones curioses de publicaciones d'afinales del XIX y
principios del XX, ente elles, por exemplu, dalgunes como los
periódicos o libelos “El Motín” o “El Frailazo”,
que fundara'l célebre José Nakens. Había tamién
un exemplar de “El sentimiento trágico de la vida”
d'Unamuno, autografiáu pol escritor en Xixón y primeres
ediciones d'autores asturianistes, igualmente dedicaes a El Chiova:
Constantino Cabal, Pepín de Pría, Pachín de
Melás, Marcos del Torniello...
Enantes
de dexame dafechu a les mios anches ente'l legáu de Valentin
Ochoa, Mercedes empeñóse n'amosame una riestra
d'álbumes de fotos familiares, con gloses incluíes de
prácticamente cada semeya...Esi primer día de trabayu,
allargóse desamiente hasta bien pasaes les once la nueche, nes
que pudi, por fin salir d'aquella casa cola cabeza como un bombu y
los güeyos arremellaos d'estrellines después de tener
visto más de venti álbumes. D'aquella sobredosis
d'información gráfica quedárame con media docena
d'estampes del padre de Mercedes que podíen tener dalgún
interés pa publicase: la del mozu Valentín col so
hermanu Claudio, nos primeros años del XX, retrataos al llau
d'un llibru d'Alejandro Lerroux; una panorámica d'un actu de
confraternización repúblicano-socialista cellebráu
nel Alto de Santu Millano -ente Mieres y Llangreo- al qu'asistiera
Pablo Iglesias, y poco más.
Llamáronme
abondo l'atención les fotografíes dun álbum que
fuera de la hermana de Mercedes, Pilar Ochoa y nes qu'aparecía
un puntu, cuando menos singular, tanto como les poses y traces coles
que se retratara: con boina borlada de marineru y amosando un
musculosu antebrazu col tatuaxe d'una sirena; de perfil y cuerpu
enteru con calzón cortu y guantes de boxeador; con gorra de
platu y uniforme de porteru ente la entrada a un club de jazz; con
sombreru d'ala ancha, gafes de sol, una gabardina de cuero col cuello
alzao ¡y una pistola na mano!...La verdá ye que pintaba
ser un puntu al que-y gustaba disfrazase. La fía de El Chiova,
malpenes se detuviera neses semeyes, y de la que yo-y pregunté
quién yera aquel comediante, despachara l'asuntu indicándome
qu'aquel fuera l'home de la so hermana Pilar: “un desgraciáu”,
sentenció, pasando a enseñame otros personaxes de la
saga familiar. Taba tan alloriáu y fartucu de ver álbumes
que nun eché más tres d'ello esi primer día.
Na
siguiente visita, sicasí, lo primero polo que m'interesé
en llegando a casa de Mercedes Ochoa, foi por aquel home, que
m'abultara l'únicu impregnáu d'una cierta singularidá,
ente toles decenes de pantasmes anodinos que viera desfilar pelos
álbumes de fotos. Foi entós cuando la fía del
poeta festivu se llevantó con desgana y desapareció pel
pasiellu alantre de la casa, sospirando como si más d'una vez
tuviera pasao pol trance de responder por aquel puntu. Volvió
con dalgo envuelto en un pañu de terciopelo encarnao, la color
que paez-yos pega más a les reliquies y a les sorpreses de los
ilusionistes. Desenvolviólo con muncha delicadeza enriba la
mesa camilla y la última vuelta del pañu dexó
ver lo qu'asemeyaba la cabeza d'una muñeca o un muñecu.
-
Tócalo, si nun te da perceguera -invitóme ella, casi
garrándome pela mano-.
Más
que perceguera sentí un respigu percorreme de les vidayes a
los pies per tola rabadiella. Aquella cabeza de muñecu tenía'l
tactu blanduxu y fríu del piel de la xente vieyo.
-
¡Tocai el pelo! -aporfió Mercedes, allegándome la
mano a la melota del muñecu-.
Zarré
los güeyos como los tontinos o como l'avestruz qu'escuende la
cabeza nun furacu cuidando que tien tol cuerpu a resguardu, inda
tocar, toquelo. Yera un pelo humano, demasiao humano pa ser lo d'un
muñecu.
Entós
Mercedes díxome qu'aquella yera la cabeza auténtica
d'un jíbaro. Que la mercara l'home de la so hermana Pilar en
Brasil y que yera lo único, xunto a les semeyes del álbum,
qu'ella guardaba d'él, “d'aquel desgraciáu”.
Tirándo-y
de la llingua, con abonda mano isquierda, llogré sonsaca-y la
historia del propietariu de la cabeza de jíbaro. Después
de la esperiencia de tocar colos mios propios deos dalgo asina, los
avatares republicanos y masónicos del poeta festivu
abultábenme una sinsustancia nesi momentu. Si tolos seres
humanos llevamos arrecostines una novela, como remembraba Galdós,
la d' aquel “desgraciáu”, al qu'insistentemente
crucificaba la so cuñada, había ser digna de conocer.
“Esi”,
como se refería a él Mercedes arriendes del alcuñu
de “desgraciáu”, refrescara cola so hermana Pilar desque
ella yera malpenes una rapacina, tuvieran de mozos cásique
cinco años y de la que taben pa casar él marcharba nun
barcu p'América, prometiéndo-y a la moza volver bien
lluego y con posibles pa roblar el casoriu. Tuviera en Cuba, después
en Brasil. Dende'l otru llau del Atlánticu mandába-y
cartes a Pilar, reafirmando lo namoráu que siguía
d'ella y lo que-y probecía volver con patrimoniu bastante col
que casar con ella y “convertila nuna reina”. De Brasil marchó
pa los Estaos Uníos. Tuvo en Miami y más tarde en Nueva
York. Diben pasando los años y él siguía
mandándo-y cartes enamoraes a la muyer que lu esperaba al otru
llau del mar de la emigración, nes Venti Cases de Sama. Siguió
a esperalu tola vida. Años y años. Mentantu él
nunca dexara d'escribí-y cartes. Nelles uviába-y
fotografíes de los distintos empleos nos que diba procurando
aquella fortuna qu'había valí-y pa volver y casar con
ella “como si fuere una reina”: marineru, boxeador, porteru de
club nocturnu, guardaspaldes d'un home de negocios...
La
última carta que-y mandó, dende Queens, Nueva York,
yera pa dicí-y que por fin volvía. Pasaran casi sesenta
años desque embarcara nun paquebote tresatlánticu nel
Musel de Xixón al aldu de L'Habana. Agora yeren entrambos, dos
vieyos con un pie na sepultura. Pilar taba enferma de cáncer,
él tamién volvió enfermu y medio paralíticu.
Casaron polo civil y a los dos meses de casar, morrió Pilar.
Entós tovía vivíen les dos hermanes nel so chalé
con finca de El Coto. Mercedes, mui al so pesar, tuvo cuidar del so
cuñáu hasta que morrió.
- Mira
si yera malu aquel desgraciáu -díxome-, qu'a poco de
morrer la mio hermana, como s'aburría, compró una
pistola de balines y media docena de coneyos. Soltó los
coneyos pela finca del nuestru chalé y en cuantes criaron la
primer camada, entreteníase tirándo-yos tiros cola
pistola y ponía perende aculló del xardín
cabeces de sardines pa que los gatos caleyeros saltaren la muria al
golifales y tamién los escorría a tiros... Yera malu de
verdá...Yo sacábalu nuna siella ruedes al xardín
de casa y él prendía un puru baratu, garraba la pistola
y poníase a escorrer a tiros a los coneyos o a los gatos,
espatarrándose de risa.
Pregunté-y
a Mercedes pola cabecina de jíbaro. Nun yera quien a entender
la razón pola que la conservaba envuelta naquel pañu de
terciopelo encarnao.
-
Cuando volvió d'América trúxola con él
-díxome la fía de Valentín Ochoa-. Mercára-yla
a un curanderu de los indios nel Brasil y dicía que-y daba
bona suerte. ¡La que nun tuvo la mio probe hermana Pilar! Si
nun lo tiré con toles otres coses que yeren d'esi desgraciáu,
nun sé, foi porque me dio por mirar a la cara a esa cabecina y
diome una pena tremenda pensar que fuera la cara d'un home...Polo
visto los indios del Brasil cuando mataben a ún d'otra tribu
cortáben-y la cabeza y espelleyáben-y la cara, después
metíen aquel pelleyu que tenía la nariz, les oreyes,
los güeyos, la boca...nuna cazoleta de barro con nun sé
qué fervinchos y qu'en dexándolo tiempu a maciguñar
quedaba amenguao too, como la cara d'un muñecu...Cosíen
el pelleyu metiéndo-y una piedruca dientro y inxertáben-y
un guedeyu de pelo de verdá...Dizque eses cabecines de jíbaro
valíen-yos pa llibrase de cualquier mal...
Atendía
gustosu y alucináu pa les palabres de la fía de El
Chiova. Y sentí un últimu respigu de la qu'ella me
confesó qu'aquella cabecina, la macabra mázcara
d'auténtica pelleya humano que m'acababa de facer tocar, yera
pa ella “como dalguién de la familia”, una compañía
que-y prestaba sentir de la que la soledá yera una solombra
pegañosa y fosca que l'apolmonaba dalgunos díes y que-y
prestaba llava-y la melota al jíbaro con champú del
qu'ella mesma gastaba. Que por eso tenía esi pelo tan sonce y
suave de tocar, como yo tuviera l'espantosu privilexu de comprebar
colos mios propios deos.
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