El
veranu ye la estación de les fiestes o como la llamó
nun preciosu ensayu sobre les celebraciones estivales don Julio Caro
Baroja: “La estación del amor”. ¿Dirán
tamién los muertos de romería?
Na
mañana d'ayer los responsables de la residencia xeriátrica
qu'hai delantre de mio casa decidieron convertir los xardines pelos
qu'a diariu vexeten los sos internos nun prau de romería llenu
de banderines de colores pa celebrar El Carmen, la virxe a la que
tien encamentáu el nome la residencia. Un par de volaores a
media mañana y al meudía misa al aire llibre, difundía
por unos potentes amplificadores. Pela tarde verbena con una
orquesta, nun sé si de mexicanos o colombianos, que nos
atorollaron a base de bien colos sos boleros, cumbies y rancheres,
amplificaes al altu la lleva. Dende la ventana acolumbrábase
el surrealista y dalgo macabru escenariu de la romería: dos o
tres familiares bailando delantre la orquesta, dalgún probe
impedíu al que mareaben na so siella de ruedes ente los
bailarines y decenes de vieyinos y vieyines totalmente ausentes,
atechaos xunta los sos acompañantes, a la sombra de los
árboles del xardín y de les sombrilles de hotel de dos
estrelles sin piscina.
¿Yera
necesario tou esi desaforáu ferial pa cellebrar la fiesta de
la so patrona? ¿Nun valía con servir una comida
especial -como faen na cárcel o nos comedores sociales el día
de Navidá- y pongo por casu, ampliar l'horariu de visites,
regalar unes mudes nueves o un camisón o un piyama a cada
residente coles perres de la verbena y la misa particulares? ¿Cuántos
de los cien o cientu y picu residentes de la clínica seríen
a disfrutar de la fiesta, a enterase de lo que se celebraba?
Si
piensa ún en tolos qu'inda caltienen el xuiciu en condiciones
más o menos aceptables y nos menos que tamién conserven
un estáu autónomu de movilidá amás de la
cabeza nel so sitiu, ¿nun abulta una ausencia total de
sensibilidá hacia ellos entamar un circu como ésti
namás pa que los familiares de los internos ven lo bien que
los traten?
Nun
fala ún por falar o porque-y dexaran la cabeza como un bombo
los amplificadores de la romería, incluída la
decibélica retrasmisión de la santa misa. Alcuérdase
ún perbién de la residencia onde pasó mio padre
los sos últimos díes, na fase terminal de la so
enfermedá. Yera un bon establecimientu priváu, con
xardines amplios y hasta un estanque con pexes de colores del que
cuidaben los propios residentes en meyor estáu, un sitiu
n'apariencia afayadizu y agradable, con tratu “familiar” y
mascotes que podíen cariciar los internos o enredar con elles,
actividaes lúdiques y terapéutiques, etc. Yo recuérdolo
como un auténticu infiernu nel que los residentes en meyores
condiciones vitales -malpenes una docena- convivíen con cerca
d'un cientu de persones que cuantayá perdieran cualaquier
posibilidá de ser autónomes o de ser conscientes, xente
que lloraba a voces, que berraba tochures, a los que-yos arroyaben
regueres de saliva inconsciente pel cazu abaxo... Como dicen los
propios vieyos: más o menos eso no que toos vamos acabar si
nun morremos enantes, el personal avezao que pasa los sos últimos
díes en cualaquier d'eses residencies por curioses y luxoses
que seyan.
A ún
daba-y por tentar metese na cabeza de los residentes que caltuviesen
la llucidez en plenes facultaes metanes la romería buñuelesca
del xardín xeriátricu. Aquellos boleros: “Toda una
vida...”, “Espérame en el cielo...”, “La barca...”,
“Lágrimas negras...” aquelles cumbies: “Antes me mato,
linda/ que abandonarte otra vez...”., la ranchera de dudoso humor:
“Tómate esta botella conmigo/ y en el último trago
nos vamos...”. Teníen que sentiles como auténtiques
puñalaes nel alma, burles siniestres a cuenta de les romeríes
y verbenes de veranu que ya enxamás diben volver porque la
fiesta cuantayá acabara pa toos y l'únicu enfotu yera
ya el de poder terminar los díes de la manera más
placida y repentina.
Esta
nueche, asomo a la ventana y veo que siguen nel xardín de la
residencia los restos de la feria, les banderines de colores colgaes
de los árboles y les faroles, les sielles pal públicu
nel xardín, hasta los amplificadores del improvisáu
escenariu. A estes hores, alcuando, dende casa, siéntese un
allaríu espeluznante que vien del últimu pisu de la
residencia, seguramente el destináu a los internos en fases
avanzaes de les sos enfermedaes. Peles mañanes presta asomar y
ver enfrente un xardín, cuatro o cinco árboles de
fragosidá considerable, la caseta del xardineru, esi pequeñu
parquín que fai más habitable vivir nel centru d'una
ciudá. Sicasí pela nueche, de la qu'ún asoma a
echar l'últimu pitu a la ventana y ve una lluz prendida en
dalgún de los cuartos de la residencia nun puede menos que
respigase por si ye esa la llume de la muerte que ta de guardia,
velando por tener de cumplir, una vez más el so penosu llabor.
Ye entós cuando se cai na cuenta que l'edificiu vecín
nun ye un hotel pa pensionistes xaraneros como los de Torrevieja o
Benidorm, sinón la última morada de la vida y la
esperanza. Un recintu d'altos murios de piedra que toles nueches
arrodia una bestia famienta, allampiando pola so caza paciente y
obstinada.
Y más
que nes fiestes de prau del veranu y les romeríes de la
estación del amor, siente ún ganes d'achucase abrazáu
con tol alma a la vida que lu espera na cama, inda sepa lo muncho que
s'asemeya esi milagru al xelu que se dilúe apriesa nel vasu de
whisky una nueche de calor.
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