Va
unos pocos años, alló pel 2005, la Conseyería de
Cultura d'Asturies, -atendiendo una suxerencia, paezme que de Xuan
Bello- invitó
al
poeta irlandés Seamus Heaney a participar nos actos de la
Selmana de Les Lletres. Per primer y única vez nos sos más
de trenta años d'esistencia Les Lletres cellebraba la
lliteratura vivo que se taba escribiendo na nuestra llingua,
representada na poesía, y non el responsu pol eternu -y
seguramente bien merecíu- descansu de les venerables almes
d'autores que cultivaben malves nos sos escaecíos cagüercos
col mesmu espíritu col que cultivaran l'oficiu de les lletres
en vida, a nun ser tres o cuatro provechoses escepciones.
Naquelles
Lletres, Heaney dictó una maravillosa conferencia nel
Paraninfu de la Universidá d'Uviéu, participó
nuna llectura de versos del parlamentu asturianu, defendió la
supervivencia de la llingua asturiana y la so oficialidá nes
entrevistes concedíes a los medios del país y compartió
escenariu con unos cuantos escritores actuales nun memorable recital
nel Auditoriu d'Uviéu, que contó tamién cola voz
del poeta granadín Luis García Montero y la
colaboración del gaiteru Xuacu Amieva.
Amás
de la conferencia nel Paraninfu, d'aquellos díes lo que
remembro con más gustu foi aquella llectura que compartimos
Antón García, Esther Prieto, Xuan Bello, Taresa
Lorences, Vanessa Gutiérrez, Martín López-Vega,
Berta Piñán, Lurdes Álvarez, con Seamus Heaney y
Luis García Montero. Alcuérdome de los nervios nel
ensayu previu, los momentos enantes del recital apetiguñaos
toos nel camerín del Auditoriu y la salida a escena (foi la
primer y única vez na vida na que sintió ún la
esperiencia del artista de públicos...) énte un
auditoriu de varios cientos d'espectadores, ente los que taba el
mesmésimu Presidente del Principáu y dellos de los sos
“ministrinos”. Del actu en sí, poca alcordanza guardo,
pola tensión nerviosa que m'ablayaba ellí naquel
anfiteatru nel que ún namás podía evocar,
n'acolumbrando les solombres borroses del públicu nes sos
grades, a los cristianos del circu de Roma, y eso sí, el
momentu nel que Seamus Heaney lleó los sos “little canticles
of Asturias” nun asturiano tan emocionante na so voz como costosu
d'estremar -al que de xuro lo atendía, ensin esa
predisposición afectivo- de lo que pudiera ser guapamente
gaélico puro de la Gaeltacht.
Lo
meyor d'aquella fiesta, vieno después de los aplausos y de les
felicitaciones que nos foi dando, mano per mano, el señor
Presidente d'Asturies, n'acabando la función (la nueche
enantes nunca cena privada col Nóbel irlandés, el
mandatariu autonómicu, encamentára-y al so convidáu
escaecese d'aquellos “cuatro mataos” qu'escribíen
n'asturiano y dir a la Selmana Negra de Xixón, que sí
pagaba más la pena...). La verdadera fiesta entamó nun
restaurante tradicional del centru d'Uviéu, con sidra a
mamplén y un Seamus Heaney tan gustosu d'aquel campu abiertu a
la llibertá y la camaradería que nun momentu, xunta la
so muyer, llegó llanzase a entonar vieyes balaes irlandeses
acompañáu a la gaita por Xuacu Amieva.
Na
espicha yeren munchos los que queríen charrar con Heaney, pero
según foi corriendo la sidra, escomenzando'l cantar de los
coriquinos, les voces, les chancies, la gana de más sidra,
acabamos un pequeñu grupín depicando col poeta admiráu.
Caún de nós entrugába-y polo que más-y
interesaba. Él atendía les entrugues con tola so
bonhomía y intelixencia. Yo álcuerdome que me dio por
pregunta-y pol so amigu el poeta Ted Hughes y él esplayóse
prestosu falando de la fondura simbólica de la so obra, del
calvariu lleváu a cuestes pol so amigu y los sos fíos
tola so vida a cuenta del suicidiu de la so muyer Sylvia Plath, del
suicidiu de la so segunda muyer, de eses “Lletres de cumpliaños”,
que destilen tol so dolor, el so horror, la so angustia. Otru cómpliz
interesóse por cierta clase de flores qu'apaecen en munchos de
los sos poemes y Heaney falónos d'aquelles flores que namás
se criaben nel Xardín Imperial de Kyoto y que él
tuviera el privilexu de conocer gracies al brinde d'una antigua
alumna suya n'Oxford, que yera la mesmésima emperatriz de
Xapón. Faló tamién de los sos “cantarinos
d'Asturies”, de la emoción que sintiera al ver a paisanos
segando a gadañu los praos de la contorna de Piedras Blancas y
Salinas (onde una cuñada suya rexentaba una academia d'inglés
y a onde diba con frecuencia), una estampa que lu llevaba a remembrar
la so infancia y adolescencia nel Gaeltacht. Faló tamién
de la poesía de Philip Larkin y Derek Walcott, dos poetes de
los que se sentía especialmente cercanu; tamién del
vieyu Patrick Kavanagh, d'aquellos versos suyos nos que defende'l
calter local, casi parroquial, domésticu de lo que ye común
a tolos seres humanos: “d'una reña d'aldea, Homero sacó
la Iliada”.
Mientres
la muyer de Seamus Heaney bebía sidra, ensin refugar cada
culín que-y ufiertaben y entonaba con una fonda y sentida
delicadeza antigües balaes gaéliques apoyándose
-como les cantadores asturianes- en costín del gaiteru Xuacu
Amieva, el poeta del conceyu de Derry regalónos una última
lleción. A un monxu eremita de la Irlanda cristianizada por
San Patricio pregúnten-y si sabe cuála ye la meyor
música. L'ermitán contesta ensin duldar: “La meyor
música ye la que sucede”. La verdadera poesía, dixo
Heaney, baxando la voz, allegándose a nós, como pa
revelamos la so confidencia más íntima: la meyor,
poesía -nun busquéis otro- ye la que sucede.
Como
la vida, amigu y cómpliz d'unes poques hores na nuestra
tierra, abenayá, admiráu maestru. Como la muerte,
qu'agora tamién conoces.
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