segunda-feira, 11 de março de 2013

sueños de mariposa


Como saben, Chuang-Tzú soñó que yera una mariposa y en despertando nun sabía si yera Chuang-Tzú el que soñara que yera una mariposa o una mariposa que soñaba ser Chuang-Tzú. Un casu asemeyáu trailu a cuentu el psiquiatra Guillermo Rendueles nel prólogu al trabayu: “Mística y Delirio”, del so colega José Luis Mediavilla.
Llonxe de ser un cuentu chinu la hestoria reproduz fielmente les llinies de la hestoria clinica d'ún de los sos pacientes. El suxetu, al que vamos llamar equí X., ye un cura de mediana edá al que lleva un hermanu suyu a la consulta después de que protagonizare dellos intentos de suicidiu metanes una repentina y progresiva depresión.

Hasta aquel entós X., enxamás diera amuesa nenguna de carecer trastornu dalu de traza mental nin psicolóxica. Dende pequeñu fuera una persona responsable y curiosa, amigu del orden y del cumplimientu de los sos deberes. Cursó los estudios sacerdotales por voluntá propio y dende que cantare la primer misa, fuera siempre un cura exemplar:devotu, atentu colos sos feligreses, animosu pa collaborar en cualaquier actividá social de les diverses parroquies nes que lu destinaran y nada conflictivu nes sos relaciones cola xerarquía diocesana.

Apocayá, nun chequéu médicu rutinariu, descubriéran-y una dolencia nel corazón ensin mayor importancia si s'acomodaba a la medicación cola que diben tentar que'l problema nun fuere a más. El descubrimientu de la dolencia y la sola posibilidá de que pudiere agraváse-y al pesar del tratamientu recetáu llevó a X., siempre tan metódicu y ponderáu, a somorguiase nun estáu d'estrés cada vez más intensu que derivara nuna fonda depresión. Volvióse desordenáu y malcuriósu: escomenzó remitiendo tarde y mal los donativos empobinaos a Cáritas y a la diócesis, después descurió treslladar a los sos fieles los encamientos pastorales del Arzobiespáu, les sos mises y homilíes cada vez principiaron a ser más desllabazaes y desastroses, el cumplimientu nes sos obligaciones sacerdotales fallaba y había díes nos que llegaba tarde o nun llegaba a dar unos santos sacramentos o a rezar un responsu. Bien lluego dexó de dicir misa a diariu y un domingu, enantes de la misa de doce, abandonó la parroquia y marchó a vivir a casa del hermanu qu'agora lu llevaba a consultar un psiquiatra.

Mientres afondaba na depresión X., empezó a manifestar a la so familia que ya nun creía en Dios nin nel exerciciu del so ministeriu. Al empar llamentábase de qu'a cuenta de profesar como cura perdiera media vida, la mocedá, la posibilidá d'escoyer otru mediu de vida o una carrera, de conocer lo que yera l'amor, tener fíos, etc. Y tamién s'echaba en cara l'aprovechase de la credulidá y la bona fé de los sos fieles, a los que tuviera engañando a lo llargo de tola so vida pastoral, con creyencies qu'agora-y paecíen absurdes y nocives pa la salú espiritual d'aquella probe xente. A eses altores de la esistencia, a les puertes de la vieyera, tampoco yera quien a vese entamando una nueva vida y por eso decidiera quitase d'enmedio, acabar con too enantes de siguir perxudicando a los demás y a él mesmu. Esti determín postrer y los intentos d'algamalo nos que lu sorprendiera la so familia, yera la verdadera causa pola qu'acudíen a un especialista en psiquiatría.

El médicu recetó-y un tratamientu d'ansiolíticos y antidepresivos. Malpenes dos selmanes después de tomar la medicación los familiares de X., llamaron por teléfonu al psiquiatra pa comunica-y el so contentu. Gracies a les pastielles el so hermanu recuperara dafechu la cordura: volviera a la so parroquia, cumplía coles sos obligaciones pastorales col mesmu procuru qu'enantes de la enfermedá y enfotábase de nuevu en Dios, argumentando que la espresión del so descreímientu fuera cosa del mal estáu de la so salú mental.

Polo visto bastara una estabilización progresivo de los sos niveles avezaos de serotonina pa facelu volver a ser el que yera, incluída la recuperación de la fé transitoriamente perdida.

Ye lo qu'hai. Y eso que se llama llocura alcuando con cierta alegría nun dexa de ser l'arquitectura mental cola que dellos constrúin una vida a la so midida o a la midida de les sos posibilidaes práctiques.

Acabante lleer esti casu clínicu real, después d'alcordame de Tzung-Tzú y del Quixote, viénome inevitablemente a l'alcordanza el casu de Margarita, la imposible profesora de guitarra de la mio infancia.

La llocura de Margarita consistía básicamente en creyer que yera una escelente intérprete de guitarra española, casi rayando col virtuosismu y de tener llograo facé-yoslo creyer a bona parte de los padres y madres del mio pueblu, que-y encamentaben a la so reciella pa que tuviere dalgo qué facer en saliendo d'escuela más que por pretender que sacara d'ellos a los nuevos Pacos de Lucía. Un complementu de la llocura profesional de Margarita medraba de la creyencia, igual de delirante, de qu'amás de tocar maxistralmente les seis cuerdes de la guitarra clásica, cantaba como los ánxeles y les sos estraordinaries dotes vocales lo mesmo daben pa un Aria de Verdi que pa un sueltu de Zarzuela, pa un boleru, una ranchera, un spiritual o un cantar pegañosu de Rafaela Carrá. Alrodiu d'eses dos facetes, la d'instrumentista y la d'intérprete vocal, iguara el so particular métodu pedagóxicu que se sofitaba nel deprendimientu y ensayu constante d'una serie de llecciones -de progresiva dificultá técnica- que cifraba nun papelucu fotocopiáu cola partitura y la lletra d'un determináu cantar y un gráficu -por llamalo de dalguna manera- coles diferetes postures de cada nota musical señalaes con puntinos negros nel traste afayadizu.

Pa que se pueda valorar con xusticia el rigor del so métodu y sobretoo l'efectu pedagóxicu que podía remanecer en principiantes de la materia con una media d'edá ente los diez o los once años, puedo enumerar el repertoriu qu'escoyera Margarita pa les cinco primeres llecciones, de menor a mayor dificultá técnica: “La Bella Lola”, “El vino que tiene Asunción”, “Adelita”, otra habanera, la del tema principal de la banda sonora de la película “Los últimos de Filipinas” (esa de: “Yo te diré/por qué mi canción/te llama y tú no estás...”) y la quinta llección: “La vida sigue igual” de Julio Iglesias. Lo pintoresco del repertoriu escoyíu puede face-y pensar a dalguién qu'esto ye inverosímil y que namás puede tratase d'una coña: xuro que ye tan cierto como que la torpura d'ún pa coles curiosidaes que dependen de la mañosería de los deos o el mio pésimu oyíu nun consiguió qu'algamare a sacar nenguna de les dos últimes llecciones y empara, puedo demostrar énte quien quiera, cómo soi quién tovía agora, casi cuarenta años después a interpretar a la guitarra: “La Bella Lola”, “El vino que tiene Asunción” y “Adelita” (ésta non al tempo áxil de la ranchera, pero casi).

Como tolos llocos, la nuestra profesora de guitarra y cantu, taba dotada d'habilidaes práctiques que nun son tan comunes ente la xente corriente. Por exemplo, pa evitar tener d'impartinos les llecciones y soportar el consiguiente tostón de sentinos repetir una y otra vez los mesmos acordes descuriaos, grabara tolos cantares nuna cassette y de la que llegábemos a les sos clases, después de tomanos la lleción anterior cinco minutos, enchufaba el magnetofón colos cantares y mandábanos que nós lu parásemos o rebobinásemos pa volver sentir el cantar, mientres ella desaparecía pel pasiellu llargu de la so casa a facer los sos llabores domésticos o a atender les numberoses llamaes telefóniques que recibía y sobremanera entamaba.

Polo que pudi saber llevaba casi venti años viviendo d'una pensión que-y pasaba el so home, del que taba separada y d'aquella estafa a decenes de families de too Sama a les que facía creyer na so capacidá docente y musical pa que-y mandaren los fíos a les sos clases particulares, poles que cobraba, paezme qu'unes mil pesetes mensuales de les d'aquella (mediaos los años setenta). Nos cerca de tres meses que pasé asistiendo cada selmana un par de díes a les sos clases de guitarra, amás de decatame de que si como intérprete del instrumentu Margarita nun llegaba más alló de cualaquier monxa de les que saquen la guitarra nes escursiones d'escolinos pa rascar les cuerdes con dalgún estribiellu de misa, como cantante, tenía una voz de les d'echar a correr y nun parar. Una voz atronicante y aguda cola que yera quien a desafinar de la mesma miente espantible en cualaquier tonu de la escala musical.

A Margarita, unos cuantos años después de que yo la tratare como imposible profesora de guitarra, pasó-y dalgo asemeyao al cura X., del casu que citaba el psiquiatra Guillermo Rendueles. Nel suyu foi un desengañu amorosu con ún de los dellos admiradores esporádicos que la llamaben por teléfonu y de cuando en cuando la convidaben a cenar una tapina de bígaros y unes parroches nuna sidrería d'arriba'l Nalón, en L'Entrego o en La Pola Llaviana (pa caltener la discreción de les cites). Cayó nuna depresión fonda que la emburrió una tarde de furia señaldosa a frañucar col hachu de facer estielles pa la cocina de carbón coles tres guitarres que tenía en casa pa tocar ella y facer como que tocaben los sos alumnos, cada vez más escasos. Los vecinos de les cases que compartíen patiu de lluces cola suya vieron un día salir volando pela ventana el radiocassete y de siguío un ramu de roses reventones con floreru incluíu -que polo visto-y unviara el so amigu col fin d'apaciguar el so desalcuentru-. Una sobrina suya fízose cargu de la situación y acabaron ingresándola nun sanatoriu priváu de les afueres de Xixón. En volviendo de la clínica, la so recuperación yera asombrosa. Por recomendación terapéutica del so psiquiatra mercó una guitarra y sosegaba los sos díes rascando les seis cuerdes y entonando ún trés otru toos aquellos cantares colos que fuera iguando el so particular métodu pedagóxicu: empezando por “La Bella Lola” y “El vino que tiene Asunción” y rematando con “As time goes by” y “Yesterday”, los temes de les lleciones más avanzaes.

Los responsables de Cultura de les primeres corporaciones municipales democrátiques de Llangréu y tamién los de la Obra Social y Cultural de la Caxa d'Aforros, de xuro la recuerden poles sos contines ufiertes pa que-y sufragaren una serie de xires de conciertos pel conceyu, toa Asturies, la Península entera con Portugal, Latinoamérica y los países de la entós Europa comunitaria onde había ensames d'emigrantes asturianos. Tamién del so proyectu pa entamar en Sama una Escuela de Guitarra Clásica, pa la que, como yera natural, reservábase el cargu de directora y xefa d'estudios.

La última noticia que tuvi de Margarita foi, nun va tantos años, nes páxines de sucesos de la prensa asturiana, tan gustosa siempre d'espurrir l'espaciu que meriten los fechos de los nuestros paisanos inda seya nel discutible ámbitu de lo delicuencial. Falábase de la detención en Benidorm d'una muyer sexaxenaria, natural de Llangréu, después de que la entamara a guitarrazos contra l'amu d'un local nocherniegu de la villa alicantina, al paecer, por echala del so establecimientu onde l'agresora s'emperraba en ponese a cantar con una guitarra mientres actuaba un tresformista nel escenariu del local. Según aquel sueltu de prensa, la muyer, qu'amosara una violenta resistencia a los policíes que la detuvieran, después de que la presentaran al xuez de guardia ésti ordenara'l so internamientu provisional nuna institución psiquiátrica d'Alicante, mentantu se solventaba si taba en condiciones pa que la sometieran a un procesu xudicial.

Zapozaos embaxo les llábanes del olvidu tolos apuros que me fizo pasar aquella muyer con una guitarra na mano -un instrumentu pal que después la vida s'encargó d'amosar que nun taba ún destináu-, de la que lleí aquella noticia última de Margarita nun pudi sentir otro qu'una fonda tristura. Figurábamela nel so internamientu, privada de les seis cuerdes onde rascar tolo que-y reconcomía l'alma, seguramente drogada hasta la idiotez pa que sosegara y nun armara xaréu nel manicomiu coles sos cantaraes o les voces pidiendo una entrevista col ministru de Cultura y col Rei (como al paecer fexo nuna de les sos últimes atopaes énte les instituciones públiques del país natal) pa qu'intercedieren al so favor naquella xira mundial de conciertos onde diba poder difundir el talentu y la sensibilidá colos que la naturaleza dotara el so alma.

Pensé, ablayáu, nos sueños que l'apolmonaríen les nueches ermes y xelaes del manicomiu. Sueños nos que soñaba que yera una gran guitarrista y cantante a la que los sos enemigos por celos o malquerencia trancaran naquel infiernu acusándola de lloca y otros nos que soñaba que yera una infeliz interna del psiquiátricu d'Alicante que pela nueche, baldada como un morrillu pola medicación, fondingábase nun sueñu duce y prestosu nel que yera una artista d'ésitu y que corría'l mundu enteru cola so guitarra y unos cantares qu'emocionaben el corazón de la xente hasta facelos llorar. Otres nueches soñaría que yera una mariposa que diba falagando cola povisa de les sos ales un xardín onde siempre calecía el sol de mayu y qu'en despertando nun yera a saber cómo se-y entemeciera nos suyos aquel sueñu de la mariposa del que nada yera a entender.

Sem comentários:

Enviar um comentário