Paseábamos
pelos muelles del puertu fluvial de mientres la tarde caía
arroxando'l cielu de nubes como una fragua que derritiere'l metal en
pingarates sobre les agües del Ulla. Unos escasos kilómetros
abaxo, un poco enantes d'algamar el conceyu de Catoira, el ríu
tresformáse na Ría de Arousa y recupera la
so condición de mar espardíu pela tierra.
Al
otru llau de la Ponte, que dio nome al llugar y qu'estrema les
provincies de Pontevedra y A Coruña, camín de
Compostela, llegaba la Ría navegable hasta'l centru mesmu de
Padrón en tiempos cercanos a los que vivió na so casina
de A Matanza Rosalía de Castro. Perende, a una vera de la
villa, pasa l'Ulla y a la otra el Sar de les orielles que cantó
la Emily Dickinson gallega. De la recordanza de Padrón como
antigu puertu queda la rampla al fondo de la que se llevantaba el
Pedrón de la llienda xacobea y güei una réplica
del l'orixinal que se guarda nel altar mayor de la Ilesia románica
de Santiago, en pasando'l Sar.
La
familia materna de Mercedes ye del conceyu vecín de Valga y
siempre que vamos per ellí préstanos perdenos peles
cuatro rúes empedraes de Padrón o per estos muelles de
Pontecesures a onde namás lleguen ya unes cuantes
embarcaciones deportives y media docena de lanches de los cuatro
románticos qu'inda envereden pel Ulla abaxo hasta la Ría
y d'ende hacia mar abiertu col pretestu de pescar pa la cena d'en
casa un panchonín o una chopa, que xustifique énte la
familia y los compadres el gastu de gasoil de la barquina.
Chocónos
esa tarde atopar per aquellos muelles y a aquelles hores al nuestru
amigu del Bar O Paraíso de Padrón, el marineru ensin
nome. Conocémoslu de topalu nesi chigrín, que tanto nos
presta, onde s'instala siempre na mesma mesa desque abre'l bar hasta
la hora del pieslle y onde almuerza, toma dalgún vino del
país, xinta y cena. Desque se retiró de la mar y
acabante morrer la última familiar que-y quedaba en Rianxo,
empobinó a Padrón y equí en O Paraíso
alcontró la más asemeyao a un llar. La so única
distración, aparte de mirar la televisión y alternar
colos veceros del chigre, ye mirar como xueguen na so mesa al subastao
una heteróclita timba que se xunta toles nueches y qu'inclúi
al fíu autista del chigreru, a una muyerina piquiñuca y
engurriada como una castaña que lo mesmo podía tener
cuarenta años qu'ochenta y a otra muyer, esta, bien grandona y
colorada, tamién seronda y siempre atarabicada d'abalorios tan llamativos como si viniera d'una boda d'aldea o d'un desfile
d'antroxu. Alcuando xúntase a la timba un paisanu roxu y
pintalarrama, que pel veranu, cuando se pon de manga curtia, enseña
nel que debió ser un biceps potente un tatuaxe del Terciu de
Ceuta. El marineru enxamás xuega, limítase a observar y
dalguna vez a intervenir como árbitru de les discusiones que
s'entamen por una mano duldosa. Por mor d'ello y enantes de saber
pola so propia fala que fuera marineru, Mercedes y yo, llamábamos-y
ente nós El Crupier de O Paraíso.
Como
los marineros retiraos de les noveles y como natural de Galicia, el
nuestru amigu, ye un escelente narrador oral. En más d'una
nueche, mientres cenábemos una ración de pulpo y media
de raxo o de la que tomábemos ellí la espuela, tienmos
encantexao coles alcordances de los sos viaxes pel mundu alantre.
Nunca sabemos si lo que cuenta ye verdadero del too o si tien el don
d'amenizalo con sabroses dosis de fabulación, anque él
mesmu hai veces que se delata, cuando pasa de la raya xusta de la
verosimilitú y entós escápase-y una sonrisa más
inocente que picardiosa.
Les
sos hestories a menudo descienden a l'anécdota cómica o
circunstancial, sicasí pa llegar a esi puntu final o esos
puntos suspensivos colos que remata la faena enantes de prosiguir con
otra nueva desenvuelve unos recursos narrativos que pa él
quixera más d'un autor de best-sellers. Otres hestories
algamen altores épicos o lexendarios, como aquella de cuando-y
tocó pasar la segunda vez pel Cabu de Nueva Esperanza y,
resabiáu polo mal que-y lo fizo pasar una de les galernes que
s'armen nesi pasu un día sí y otru tamién, mandó
al so compañeru de camarote que-y sometiera la ropa de la
litera embaxo'l colchón como si fuera una camisa de fuerza y
asina foi l'únicu de la tripulación que se llibró
de los ximielgones del mar y la ventolera. O de cuando-yos punxeron
el barcu en cuarentena por un brotu de malaria de la que tentaben
desembarcar nun puertu de Sumatra y tuvieron de siguir navegando,
como un buque pantasma, d'isla n'isla de tol archipiélagu
malayu, ensin que nengún puertu los aceptara amarrar inda
fuere p'aprovisionase del suministro más elemental...y que
salvaron gracies a un paisanu suyu, un señor de Muros que diba
de capitán nun petroleru chipriota y que, sabedor de qu'a
bordu del barcu en cuarentena diben gallegos, apurrió-yos
cebera, agua, medicamentos y tolo que más echaben en falta y
mesmo s'ufiertó remolcalos hasta un fondaderu seguru nuna
d'aquelles isles, mentantu pasaba la cuarentena.
Aquella
tarde nel puertu fluvial de Pontecesures, el marineru caminaba mui
gachu pela vera del muelle, ensimesmáu quién sabe en
qué suerte de reconcomios y pesadumes. Al topanos amosó
un xestu de sorpresa y saludónos con un degomán que
paecía espresar tolo contrariao del so semblante. Pasó
xunta nós y siguió el so camín. A Mercedes
escurrióse-y que fuéremos tres d'él pa convidalu
a volver en coche con nós a Padrón. El nuestru amigu
atendió pa la propuesta de Mercedes con abondo interés
y enantes de permitir qu'aporfiáramos nella asintió
con un rotundu movimientu de cabeza.
De la
que volvíemos los tres a Padrón foi cuntándonos
el motivu del so disgustu. Coyera pela mañana el Castromil pa
dir lleva-y a Cesures al únicu zapateru, del que dixo-y
merecía confianza, unes botes suyes a les que-yos tenía
muncho aquello pa que-yos arreglare les sueles, tan frayaes que ya-y
salíen los deos per delantre. Llegara al mercáu
d'abastos hasta'l sitiu onde se ponía aquel zapateru, ambulante,
un paisanu casi del so tiempu que percorría cada día de
la selmana un llugar de la contorna dende Caldas de Reis, onde vivía,
y envez de topalu nel sitiu de siempre alcontró ellí,
na portalada del mercáu la so esquela. Confesónos que
nun lu atristayara tanto la noticia del fallecimientu del zapateru
como caer na cuenta qu'aquelles botes suyes que tanto estimaba diben
quedar ensin arreglar, porque, volvió recalcar, el difuntu
yera l'únicu del oficiu remendón del que se fiaba y
quería más tirar les botes a la basoria
qu'encamenta-yles a un zapateru que nun-yles dexara como aquel de
Caldas.
Yeren
unes botes que mercara diba más de trenta años en Saint
Pierre et Miquelon, andando al bacalao nun barcu vascu, d'Ondárroa.
Tratábase d'un calzao de fabricación canadiense con
capacidá pa caltener el confortu térmicu afayadizu
embaxo cualaquier temperatura o condición ambiental: con venti
graos baxo cero, sentía ún como si tuviere los deos de
los pies caleciendo nuna lareira y con cuarenta y cinco grados, de
sentir como si los tuviere enfrescando nun regatu. Aquelles botes
acompañáranlu más de venti años per toles
sos singladures y en cierta ocasión, salváran-y la
vida. Foi pocos años enantes de retirase. Taba nel Gran Sol,
enroláu nuna bonitera de Porto do Son, que más qu'un
barcu, según la so apreciación, asemeyábase más
bien a una lata sardines o a un cascu de nuez. Embarcara nél
porque de cierta edá pa en delantre, un marineru, afirmó,
nun tenía muncho onde escoyer pa siguir trabayando. Los sos
peores temores confirmáronse metanes una galerna con foles de
más de diez metros. Una d'eses foles enfiló la proa del
barcu y la bonitera foi a pique en menos d'un minutu. Nengún
tripulante, nin siquier él, tan esperimentáu, llevaba
puestu'l xilecu salvavides. Afogáronse toos menos él.
Salváranlu aquelles botes, qu'amás d'escalecer nel frío
y enfrescar nel calor, teníen la facultá de ser
flotantes. El superviviente al descubrir esta circunstancia echóse
a lo llargo coles manes en cruz, “faciendo el muertu” y después
de tar a mercé de les foles un bon cachu nesa posición
algamó un flotaor neumáticu del barcu naufragáu
y desamiente, coles manes agarraes al salvavides y los pies a flote,
llogró caltener les fuerces necesaries hasta qu'unes hores más
tarde lu rescató otru barcu gallegu, con base en Camariñas.
Mentantu
nos cuntaba la hestoria de les botes que diben quedar ensin
reparación solmenábales n'alto nel asientu d'atrás
del coche como si fueren les Tables de Moisés. En cruzando la
Ponte que llevantó los sos primeros sofitos en tiempos de
Vespasiano y que'l célebre Obiespu Xelmírez reconstruyó
nel prósperu sieglu XII gallegu, el marineru interrumpió
foscamente la so narración pa ordename que parare'l coche.
Tenté face-y ver lo peligroso que yera frenar de sópitu
metanes la ponte con tola caravana que venía detrás y
entós él, ensin retrucame, baxó la manivela de
la ventaniella y azotó con tol alma les botes al calce del
Ulla. Dende esi momentu hasta que lu dexamos en Padrón xunta
la estátua dedicada a Camilo José Cela al empiezu del
Paséu del Espolón -coles sos dos boles mostrenques y
groseres, tan del gustu testicular del escritor d'Iria Flavia-, el
marineru nun volvió abrir la boca.
Atopámoslu
hores más tarde, pela nueche nel so rinconín estable
de O Paraíso. Asistía, como toles nueches, a la timba
de subastao, sicasí, nesa ocasión aparentaba pola
espresión tar bien llonxe de la partida. Gachu, cola mirada
fundida y les manes en bolsu, paecía tar rumiando una pena tan
fonda como la muerte. Alcordámonos de les sos palabres: el
funeral internu que lu apolmonaba y comía-y l'alma nun yera
por aquel zapateru curiosu de Caldas sinón poles botes coles
que tanto navegara y que-y salvaran una vez la vida. Aquella vida
que, seguramente, después d'azotar les botes al Ulla y saber
que ríu abaxo diben acabar, insumerxibles como yeren, na mar
d'Arousa y d'ende a cualaquier latitú del Atlánticu
(quién sabe si nun acabaren llegando hasta los muelles nevaos
de Saint Pierre-et-Miquelon, nes isles orientales de Groenlandia, de
onde partieran), ya nun diba ser la mesma.
La
vieyera ye esi tiempu nel que les coses aparentemente más
perdurables muerren o piérdense pa siempre. Un home tan
esperimentáu y tralláu como'l nuestru amigu, el
marineru, nun había desconocer esta certeza. Igual la única
que tuviera naquella vida al aldu de tolos vendavales y galernes,
dispersa y bayurosa n'amoríos, traiciones, fidelidaes,
desengaños, sueños fundíos o insumerxibles como
les botes de Saint Pierre. Como ye a la fin cualaquier vida, viaxera
o estable.
Aquella
tarde en Pontecesures sacara una semeya del tapecer y el so reflexu
nes agües del Ulla. Na otra oriella calteníense en pie,
un día más, unes cuantes casines, abellugaes pola
sombra cobiyadora d'unos pocos árboles, de cuando aquello
tovía yera un puertu al qu'aportaben novedaes provechoses de
la ría o de mar alantre. Xunta elles alzábense los
colosos artificiales del sieglu viniente, les naves y chimenes
afumiantes d'una factoría, qu'al pesar del rétulu col
que s'identificaba na divisa de la multinacional más famosa de
la industria agroalimentaria, tal paecía una fábrica de
letales productos químicos, pol mal tiez del fumo que les sos
chimenees aventaben a un cielu onde les nubes cañicábense
gustoses na fragua del sol postreru, dexando verter el so regueru de
metal ingriente al ríu que mansamente espeyaba la estampa del
sieglu actual y la del tiempu de les casines de la ribera'l puertu.
Miro
la semeya agora nel archivu del ordenador y paezme entender meyor la
tristura qu'anublaba la mirada fundida del marineru na timba de
subastao d'aquella nueche en O Paraíso. Realmente el marallu
de nubes y sol agónicu, les casines, la factoría, les
sos chimenees, el clarior inquietante que se reflexaba nes agües
del ríu, nun yeren les d'una tarde cualaquier. Aquella, si nun
foi, en cierto, la del fin del mundu, debía ser un avisu pa
navegantes de cómo diba ser la última que contemplaren
los sos güeyos.
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