Asomándose
a L'Atalaya de Santa Catalina un meudía escampláu más
d'una vez se folgó ún na fantasía de qu'ellí
a lo fondo la llinia circular del horizonte asomare un dalqué
del fulgor verde de la isla d'Irlanda. Más improbable que
probable, n'últimu casu casu había que tener bona vista
pa ser acolumbrar les llinies borrinoses del contornu de la dulce
Erín. Lo que nun admite nenguna dulda ye que basta pecorrer
dos o tres milles en dirección este p'alcontrase colos
cantiles de La Providencia y un poco más alló los que
van enveredando n'abanicu hasta la Punta Tazones pa decatase de
qu'esos cantiles, como los de Llanes o los de la rasa occidental,
rimen perfectamente colos cantiles de Goleen o Kinsale.
El que
tenga imaxinación hestórica, amás de xeográfica,
bien puede refocilase en facer rimar ciertos episodios irlandeses con
otros asturianos. Los más proclives al mitu pueden remontase
al Leabar Gabhala y a la llegada a la Eire anterior a los gaélicos
d'aquelles xentes d'alluende'l mar que navegaben en lanches de cueru
coles que tovía se gastaben ente los ástures de la
costa en tiempos de la Romanidá y perende aculló col
alcuñu que los naturales d'Asturies recibíen en
Castiella y nes rúes de la villa de Madril: coritos, el mesmu
nomatu xentiliciu de los naturales del llugar de Cue, en Llanes. Ye
guapo de imaxinar. En cualquier casu los cantiles de la hestoria
d'Irlanda que rimen colos de la hestoria asturiana había que
dir buscalos más cerca, nes primeres décades del sieglu
pasáu, cuando'l fervor revolucionariu de la Pascua dublinesa
de 1916 rimó cola famosa Fuelgona de mineros y metalúrxicos
de les nuestres cuenques un añu después, y sobremanera
cola Comuna revolucionaria d'ochobre del 34.
Va
años asistí a una conferencia de Juan Ambóu,
l'hestóricu dirixente comunista que tuvo un papel bien
destacáu tanto nel 34 como na guerra del 36. Alcuérdome
de sentilu confesar que los precedentes hestóricos más
cercanos nos que s'inspiraron pa entamar el llevantamientu d'Ochobre,
fueran, primero, el más evidente: la Revolución
Soviética y en segundu sitiu, la Revuelta irlandesa de 1916.
Tiempu después nuna manifestación del Primeru de Mayu,
atopéme xusto al llau d'Ambóu y mientres marchaba xunto
la xente que lu arrodiaba pudi sentilu cuntar alcordances del 34.
Falaba d'un irlandés de la República Llibre que se
presentara énte'l Comité Revolucionariu d'Uviéu
con un carné del Saor Eire (lliteralmente “Irlanda Llibre”),
el grupu armáu que fundaran en 1931 antiguos voluntarios del
IRA siguidores de les idees de Connoly y militantes trosquistes.
Espresábase nun perfectu español y ufiertóse a
trabayar como instructor militar de los revolucionarios asturianos,
una materia na qu'afirmaba tener abonda esperiencia. Venía
avaláu pola dirección n'Asturies del Bloque Obrero y
Campesino y al pesar de la rocea que dalgunos comunistes del PCE
amosaben pa colos sos camaraes de tendencia trosquista, aceptáronlu
de bon grau y, según Ambou, llegó participar en
sinfinidá d'asaltos a los cuarteles de la Guardia d'Asalto y
de la Civil, interviniendo nos principales choques coles fuerces
gubernamentales.
Más
qu'esta noticia de la presencia d'un revolucionariu irlandés
n'Ochobre del 34 d'aquella xipla de Juan Ambóu lo que me
llamó abondo l'atención foi sentir el so nome: Charlie
Regan. Inda pueda ser un nome bien común hasta na Irlanda de
güei a mi veníame al calletre la coincidencia con el d'ún
de los voluntarios de les Brigaes Internacionales a los que se rinde
tributu na célebre balada “¡Viva la Quinta Brigada!”,
que popularizaran dende l'americanu Pete Seeger a The Dubliners y
Cristhy Morore. Nes últimes estrofes dizse:
This
song is a tribute to Frank Ryan
Kit Conway and Dinny Coady too
Peter Daly, Charlie Regan and Hugh Bonar
Though many died I can but name a few...
Kit Conway and Dinny Coady too
Peter Daly, Charlie Regan and Hugh Bonar
Though many died I can but name a few...
Esi
Charlie Regan que se cita ente Peter Daly y Hugh Bonar ¿pudo
ser el mesmu del que falaba Juan Ambóu? Al que-y guste
fantasear podía aceptar la coincidencia y figurase, qué
sío, qu'una vez aplastáu el movimientu revolucionariu
d'ochobre l'irlandés consiguió escapar d'Asturies y que
volvió dos años después, enroláu nes
Brigaes Internacionales. Posible ye.
Apocayá
volví alcontrame con esti nome enguedeyáu nun asuntu
que n'apariencia poco tien de ver cola Revolución del 34 y les
Brigaes Internacionales. Nun documental de la BBC sobre la mítica
revolucionaria irlandesa Maud Gonne mencionábase hasta tres
veces -foi les que pudi arrepresar- a un de los sos postreros
amantes, al que conoció cuando ella ya cuntaba más de
sesenta años y debía siguir siendo una curiosa señora
la muyer que tanto fascinara al poeta W.B. Yeats. Yera dalguién
trenta años más mozu llamáu Charlie Regan. Si
foi el que nos figuramos, que será muncho figurar, non namás
sobrevivió a la escamuchina d'Ochobre, tamién a la del
gruesu de les Brigaes Internacionales, pos nel documental de la BBC
apaecía la vilda del Mayor John MacBride en 1938 presentando
les sos memories “A Servant of the Queen” al llau del so fíu
Sean MacBride (el fundador d'Amnistía Internacional y Premiu
Nobel de la Paz en 1974) y d'un home de mediana edá, mirada
recia y sienes canoxes, al que s'identificaba como Charlie Regan.
Seguramente
son munches casualidaes pa un solu home y o bien, amás d'un
estimable instintu pa sobrevivir a les circunstancies más
adverses (incluída una violenta revolución siguida
d'una represión inda más xabaz y una guerra civil tan
tremenda como la española), cuntaba tamién col don de
la ubicuidá, o lo que se pueda colexir ye que falamos polo
menos de tres Charlie Regan.
Paseando
al debalu de tolos aires conxuraos alrodiu del Elogio del Horizonte
de Chillida n'Atalaya de Santa Catalina mientres pensamos no bien que
rimen los cantiles d'estes mariñes colos de la verde Erín,
un bandu de nubes escomienza asolombrar pasu ente pasu el cielu
escampláu del meudía. Son nubes de señaldá
y pesar que nos faen remembrar aquel amor desmidíu y nunca
correspondíu de William Butler Yeats por Maud Gonne, que llegó
a convertise na más dolorienta obsesión del poeta
mentantu asistía, como l'intrusu nuna fiesta a la que nun lu
convidaran, a la prolixa sucesión d'amantes ente los brazo de
la muyer qu'él deseaba y a la que dedicó dellos de los
sos más emocionantes versos, como los de “A una prixonera
política” o esos otros que nos conmueven inda más si
tenemos en cuenta que la vieyera nun foi frenu nengún pa la
efusión namoradiza de Maud Gonne nin tiempu de remordimientos
pa la so batallada memoria sentimental:
los güeyos se te cierren al calor d'una llariega,
paña esti llibru, lléelo a modo, sueña cola sonce fondura
que tuvieron cuantayá los tos güeyos.
En tolos qu'amaron los tos momentos de dicha
y con amor falsu o verdaderu adoraron la to belleza,
pero hebo un solu home qu'adoró en tí
el to alma caleyera y acariñó como si fueren suyos
los sufrimientos del to rostru inconstante.
Y arrimada al esllendor del fueu en caldia,
remembra atristayada cómo fuxó l'amor
y andó penando pelos cumes de los montes más altos
pa escaecer pa siempre el to rostru ente les estrelles.
El tiempu de la vida y de les pasiones ye siempre como ésti de les riberes atlántiques: tornadizu y cruel. Equí y en Roma, lo mesmo en Xixón qu'en Kinsale, en Quintueles qu'en Dublín.
Busco en Google una de les munches semeyes que recuerden nesta memoria intemporal de les redes tecnolóxiques la estampa de Maud Gonne. Quédome co una de les imaxes que meyor recueyen l'atractivu d'aquella irlandesa, feminista y revolucionara republicana, la muyer lliberal y lliberada que supo da-y vuelta a la so condición del vilda d'un héroe de la Revolución de Pascua pa convertila na d'una apasionada militante de les causes nobles y de los goces que la vida nos ufierta pa recordanos la nuestra condición precaria. Yera roxa, el pelo tan enceso, rebelde y enguedeyao como fueron los díes de la so vida intensa y lonxeva. Foi la Cathleen Ni Holihan na que Yeats quiso encarnar el corazón fogosu y amigu de la llibertá de la so patria. Pasen les nubes escures que traen agua pa estropiar esti día inusitadamente asoleyáu d'a finales de febreru y hai una d'elles que s'asemeya abondo a los bucles enrizaos del revoltosu peináu de Maud Gonne, otra que se pinta a les veríes y al sexu d'una muyer y la que sigue'l so rastru, como una llingua que allampiare xuntase con ella, parezse al perfil d'un home que lleva a cuestes la estrella de la bona suerte y l'aire que les mueve separa les nubes y vuelve xuntales. Maud Gonne, William Butler Yeats, Charlie Regan, nomes que perduren nun requexu de la historia, nunos cuantos poemas verdaderos, en cantu una balada xunta otros cuantos de les mesmes batalles, nomes que pasaron, que pasen como esti bandu de nubes que dientro unes hores, si sigue tirando l'aire nesa dirección, van rimar col cielu qu'anubre norte-noroeste los cantiles igual de verdes y arispios d'Irlanda.
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