“¿De
qué color ye la nubla?”, pregúnta-y al so maestru un
deprendiz de pintor chinu del sieglu XII. Ye de nueche nel taller
onde entrambos trabayen. El maestru descuerre la cortina de bambús
que los separa de la escuridá esterior y devuélve-y
l'enguedeyu al rapaz con otra pregunta: “¿De qué
color ye la nueche?”.
Nun
fui decatame del verdaderu significáu de la lleción
d'esti maestru de pintura de la Dinastía Tang hasta va unos
díes. Paseaba colos perros peles vueltes del Rinconín
una de les nueches más zarraes en nubla de les que recuerdo
tener visto en Xixón. Pel paséu marítimu del
Muro, caminando ente 'l llume de les faroles, la borrina amosaba
l'hábitu blanquecín qu'aveza gastar de día;
sicasí, al otru llau de barandiella metálica, de la
banda del mar, la negrura yera total, nin siquier dexaba filtrar un
rellumu llonxanu de les lluces del Puertu del Musel o a esta ribera
de la badía, l'esllendor de los edificios y faroles de
l'Avenida Rufo G. Rendueles. La nubla ensin lluz yera tan escura y
prieta como dicen de la boca del llobu.
Alcordéme
de les circunstancies nes que se produxo'l naufraxu del Castillo de
Salas contra les roques del Cerru Santa Catalina va unos cuantos
años, más o menos pel tiempu nel que vine yo a vivir a
Xixón. Según el capitán del barcu siniestráu
veníen acolumbrando a babor el reflector del Faru de Torres y
les lluces del Musel y a estribor los esllendores de la ciudá
alrodiu l'Arenal de San Llorenzo. Los instrumentos de navegación
y el radar nun yeren a estremar gran cosa por cuenta de les
condiciones climatolóxiques y una avería que llevaben
arrastrando dende mar adientro. Guiáronse pola so propia
visión dende'l castiellu de popa. Delantre d'ellos vieron
abrise un vastu campu d'escuridá, nengún rellumu de
lluz escentellaba naquel espaciu de negror pel qu'avanzaben el rumbu.
Asina s'esfrellaron escontra los roqueros de Santa Catalina. La
escuridá aparente yera una engatada de la nubla.
La
nueche y la lluvia pertenecen a la mesma especie d'elementos
camaleónicos que la nubla. Por elles mesmes nun tienen un
color propiu, limítense a adoptar los tonos que-yos empresten
la lluz natural o eléctrica. Puede comprebase fácil de
la que sacamos fotografíes nocturnes. Ensin los colores
emprestaos de les lluces de los semáforos, les faroles, los
faros de los coches, los lletreros lluminosos o l'espeyu de la
lluvia, prollongando y derritiendo esos rellumes, malpenes seríemos
a retratar otro que la nada o como muncho la escuridá
sorprendida por un flash.
La
nueche, la lluvia, la nubla, como la seronda, el tapecer o el riscar,
la belleza d'un cantil o d'una campera, la belleza d'un cuerpu mozu o
d'una fonte, son invenciones de la nuestra mirada y del nuestru
pensamientu. Como la vida y la muerte, que los animales nun conocen
nin roceen de la mesma manera que nós, con emoción,
fervor, desliendu. Escribiólo Yeats: la muerte (y la vida) ye
una invención del ser humanu.
“¿De
qué color ye la nubla?”, pregunta-y deprendiz d'artista al
so maestru nuna antigua nave industrial tresformada en llaboratoriu
de formes plástiques contemporánees: “Del color de
los espeyos y les fotografíes, del color de les películes
de cine y de les imáxenes dixitales que remanecen na pantalla
del to ordenador”, responderá-y seguramente'l maestru,
porque, a diferencia de los maestros chinos d'antiguamente, los
tutores artísticos contemporáneos gusten de lo
específico y refuguen de les simplificaciones. Nun ye que tean
desacertaos o que s'estremen de lo esacto. Pero cuésta-yos
responder a lo llano -ye'l signu de los tiempos-: “Del color de la
to mirada”.
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