La
memoria de la primer infancia ye un país pobláu de
nomes afectivos y coloquiales: la güela Tatina, los amigos Ale,
Fer y Gaspi, Manolo Madreñines o el perru Moro. Na escuela
familiarizámonos con esos otros nomes, los formales, que
gastaben los nuestros compañeros de pupitre a la hora de pasar
la lista: José
Roberto Granda Martínez, Luis Manuel Velasco Rubiera, Pedro
Agustín Pantoja Lucena...
Son nomes que difícilmente se nos van olvidar, inda nos
cueste agora pone-yos cara.
Había
otros nomes formales -menos siempre que los de la lista d'escuela-
que pertenecíen por esclusiva al mundu de los adultos. Pienso,
por exemplu, nel nome del nuestru primer médicu de cabecera.
Alcuérdome d'él perfectamente y cola mesma claridá
soi quien a dir escamplando caún de los rasgos de la so cara.
Llamábase Daniel Fernández Zamora y yera un señor
mayor, corpulentu, morenu, con lentes redondos, una o dos pequeñes
verrugues en papu y los llabios, gordos y con esa color esmorecía
que se-yos atribúi a los enfermos crónicos de corazón.
De semblante secu y seriu, casi sombríu, gastaba maneres de
galenu antigu y trataba col mesmu aplomu a los pacientes adultos qu'a
los nenos. Tenía una voz fonda y cavernosa, como de fumar
muncho, qu'imponía hasta cuando me recetaba pa solliviar les
molesties respiratories d'un catarru untar el pechu, enantes de
durmir, de bálsamu Vicks Vaporub.
Ente'l
restu del personal facultativu y sanitariu del Ambulatoriu de Sama
nun gozaba d'abonda simpatía, sobremanera pol so calter
introspectivu y distante nel tratu colos demás. Llegaba a la
so consulta diaria y salía d'ella col mesmu aire foscu y
solombriegu, col que avezaba andar pela cai, les escases ocasiones
nes que se dexaba ver, siempre solu, camufláu embaxo un
sombreru d'ala ancha y una escolorida gabardina, caminando per un
llau y per otru como si tuviere dalgún asuntu urxente al
qu'acudir.
Yera
amás l'únicu médicu de Sama que nun yera sociu
del Casino “La Montera”, onde tolos sos colegues diben pasar les
sos hores d'ociu, afueyando la prensa, tertuliando ente ellos y con
otros socios o xugando al dominó, al póquer o al
chinchón. Tampoco diba a misa, una circunstancia que lu facía
especialmente siniestru y tarrecíu ente los demás
miembros de la catolicona y franquista mesocracia local. De dalgún
d'ellos saliera el llevantu de que nes sos xeres profesionales,
cuando-y tocaba desaminar en detalle a pacientes femenines, avezaba
estralimitase nos sos apalpayos y que más d'una d'elles lu
acusara públicamente de mansuñón. Falo de
llevantu porque fuera del caborniu de la estrema derecha samense, nun
fui oyer per dayures comentariu dalu nesi sentíu y les dos
muyeres de la mio familia, mio madre y la mio hermana, enxamás
repararon que'l doctor Fernández Zamora punxere una mano más
alló de lo propio pa localizar o descartar señes nel
consiguiente diagnósticu.
Empara
de los malintencionaos balburdios de los sos enemigos, en Sama y en
tola Cuenca del Nalón, esti médicu, al que se conocía
más que pol so nome completu pol alcuñu de “El
Zamorano” (nun sé si por cuenta del so segundu apellíu
o por ser natural de la provincia del antigu reinu de Lleón),
tenía sona de desprendíu y home honráu, al
qu'acostumaben dir a la so consulta particular de la cai Ramón
y Cajal (consultar), xente probe que nun tenía perres pa
paga-y, sobre too aquellos inmigrantes que llegaran a Llangréu
nos años cincuenta y sesenta dende les rexones más
desfavorecíes del Sur y que pasaben bien de tiempu
sobreviviendo como podíen enantes de que dalguna empresa de la
zona los empleare y los asegurare. Tamién se dicía d'él
que yera de los pocos médicos, por nun dicir l'únicu,
de too Llangreo, que nun refugaba atender una urxencia nel últimu
llugar de los montes qu'arrodien el nuestru vai, inda tuviere xubir
hasta ende al llombu d'una caballería, porque les carreteres
nun llegaben hasta tala aldea o casería.
L'alcordanza
que guardo d'él, sicasí, naquellos años de la
infancia en Sama, ye la d'un paisanu misteriosu, estrañu,
diferente a tolos demás vecinos del nuestru pueblu. Un home
que paecía siempre dir acostinando con una sombra que-y
maldicía los pasos andaos, una pesarosa cruz invisible a los
güeyos de los otros y que a él emburriábalu a
caminar encorviáu, guarecíu ente los cuellos alzaos de
la so gabardina y atechándose nel sombreru como si siempre
tuviere a xarazar per onde él pasaba.
Nunca
vi una pantasma nel sen más estrictu d'estes posibles
presencies ente'l nuestru mundu y l'otru. Cuando remembro a “El
Zamorano” paseando solu, con aparente priesa, aventáu, como
escondiéndose peles esquines de la so mesma estampa, siacasu,
nun me llega al maxín otra manera de definir esa figura suya,
peles cayes estreches de la Sama d'a primeros de los años
setenta, que como la d'una pantasma. Dalguién qu'asemeyaba
andar con un pie nesti mundu y l'otru nel mundu que ya nun esiste o
tovía nun foi.
Vuelvo
atopar el nome d'esa pantasma nel meritoriu llibru col que Gerardo
Iglesias reconstrúi les biografíes de más d'una
veintena de guerrilleros comunistes asturianos na resistencia al
réxime de Franco: “¿Por qué estorba la
memoria?”. En diferentes ocasiones, a lo llargo d'estes vides que
se van entellazando nel relatu d'Iglesias ente unos fechos y otros,
apaez el nome de Daniel Fernández Zamora.
A lo
llargo de casi dos décades, les de la llucha de los comunistes
del monte, “El Zamorano” fuera'l médicu de los fugaos
feríos en combate coles fuerces fascistes o enfermos nos
esconderites de la so vida clandestino. Nes primeres selmanes del añu
48, cuando se produz la escamuchina del Altu de Santo Millano, que
diba acabar ende, en Puente Biesca nel Infiestu y na Playa de La
Franca en Colombres, cola vida de dieciséis guerrilleros y
enllaces de la guerrilla comunista, nos díes siguientes les
fuerces policiales de Franco detienen a decenes de militantes y
collaboradores del Partido. Ente ellos, resalta, otra vuelta, el nome
del doctor Fernández Zamora. Como a tolos otros deteníos,
torturáronlu, humildáronlu, metiéronlu presu.
Pasó unos cuantos años na cárcel. En saliendo,
después d'exercer como médicu en distintos destinos
fuera d'Asturies, acabó por volver a Sama. Ellí,
enxamás foi bien recibíu por unos pocos fascistes que
teníen bien presente esa parte de la so biografía que,
tantos años más tarde, los demás desconocíemos
dafechu nel nuestru pueblu.
Debió
ser nesos años de vuelta al llugar, reconcomíu polos
años en prixón y pola rocea cola que lu miraben los
veladores de la Dictadura de Franco, cuando el médicu Daniel
Fernández Zamora, “El Zamorano”, decidió convertise
en pantasma, una presencia viva que namás avezaba la so
consulta del Ambulatoriu de Sama y la particular naquella casa de dos
pisos de la cai Ramón y Cajal. De la que yo lu conocí
como médicu de cabecera debía ser ya una pantasma
acostumada a los sos hábitos cotidianos: salir de casa,
mirando a un llau y al otru, caminar apriesa hasta l'Ambulatoriu,
pasar consulta y vuelta a casa, entaínando'l pasu, cola cabeza
gacha y la mirada sollerte. Los enemigos podíen acusbiar
detrás de cualquier esquina. La única manera de
furtialos yera facese invisible. Pantasma.
De la
hestoria del Ulster nel últimu sieglu, escribió el
poeta Seamus Heaney, que remembrala yera como pasar les lámines
d'un vieyu álbum familiar: perende y aculló apaecíen
parientes, vecinos o conocíos, nomes propios a los que casi
siempre se-yos podía poner una cara, vides tan corrientes y
cotidianes como cualquier de les que se falaba na casa de los suyos.
Podía
dicise lo mesmo d'un país como Asturies, pequeñu y onde
más o menos toos nos conocemos o nos conocimos. Equí la
hestoria ye, a menudo, esi regueru que nun algama a ser ríu y
que pasa delantre la nuestra casa. Una hestoria que nos suena tan
familiar como esi rumorín del agua n'afrellando unes peñes
onde quedó arrepresáu un ramu de flores que dalguién,
cualquier, una memoria que tovía recuerda, echó al ríu
con una emoción de les qu'encenden los güeyos de tristura
y de rabia, por tolos que llevó la corriente. Xente ensin nome
o con un nome que tovía dalgunos miembren como un temblor o un
misteriu. El que se siente énte los seres más queríos
y les pantasmes.
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