Nel
veranu de 1953, el Coru Santiaguín de Sama, embarcóse
nuna xira per diversos llugares de la Isla de Bretaña.
Salieron de San Esteban de Bocamar nun cargueru mistu de la Compañía
Babcock & Willcox y arribaron al puertu de Cardiff, nel País
de Gales, cuatro díes después, tres facer escala en
Santurce y Lorient.
Pela
crónica que se recueye d'esti viaxe nel portoliu de les
fiestes de Santiago del añu siguiente, actuaron con gran ésitu
na mesma Cardiff, nos estudios locales de la BBC y después nel
festival de coros mineros de Langollen. L'álbum de fiestes
ufierta un curiosu reportaxe fotográficu que resume nuna
decena d'estantanies el periplu de la masa coral llangreana dende
l'embarque del so autobús Pegaso en San Esteban nuna de les
grúes de la Compañía Babcock & Willcox hasta
la xira de prau na que los de Sama posen arrodiaos d'unes cuantes
moces ataviaes col traxe nacional galés nel festival de
Llangollen.
Daquella
xira pela gaélica y minera Cymru los componentes del Llaureáu
Coru Santiaguín truxeron sinfinidá d'anécdotes,
media docena de caxes de sidra del país -que s'avinagró
nel barcu- y a un polizón, del que nun se decataron hasta'l
momentu mesmu de volver a Sama. Esi día, salieron recibir a
los viaxeros decenes de llangreanos, encabezaos pola corporación
en plenu del Conceyu y la Banda de Música. Nes escaleres de la
ilesia xuntáronse pa que los retrataran y foi entós
cuando Ortega el fotógrafu -padre-, descubrió na
formación del Coru a un componente que nun-y sonaba de nada.
Pensó que yera un cómicu, un rapaz que pasaba perende y
tuvo la gracia d'arrimase pa la semeya y mientres enfocaba pal grupu,
alzó la vista del visor de la cámara y féxo-y
señes cola mano pa que saliere d'ellí. L'intrusu, un
rapaz escuchimizáu roxu y pintalarrama, púnxose
coloráu como un pimientu y de siguío escomenzó a
lloriquiar. Bono, los qu'asistieron a esa escena y lo remembraben
munchos años después, especificaben que se punxo a
lloriquiar ensin voz, abriendo abondo la boca y entornando los
güeyos, como un payasu o un mimu. Los componentes del Coru que
lu arrodiaben tamién lu tomaron por un faltosu y
encamentáron-y de mala manera que dexara de facer la comedia.
Foi entós cuando un de los cantantes más veteranos,
Tino “Rodiellu” saltó nel so favor, afirmando ellí
delantre toos, qu'aquel rapaz acompañáralos nel viaxe,
que durmiera con él nel camarote del barcu y qu'anque lo
cierto yera que nun falaran cosa en tol trayectu, él tuviéralu
por un sobrín del director del coru que viaxara con ellos
otres veces y del que namás s'alcordaba que yera un guaje mui
formal y calláu.
Dizque
s'armó ende delantre la ilesia una baragaña bárbara
ente los que se poníen de parte de Rodiellu y los que
defendíen que'l rapaz yera namás un comediante y un
babayu. El suxetu de la escandalera mentantu encloyárase nes
escaleres tremorosu y ensin abocanar un segundu aquel llorimiquiu
silenciosu. Apaciguáronse dalgo los ánimos cuando doña
Amelia, una maestra de les Escueles Dorado, soltó dos palmes
rotundes, como les qu'entamaba en clase colos nenos cuando quería
que-y dispensaren atención y allegándose al rapaz,
sentenció con voz firme y clara:
-
¡Dexáilu en paz! ¡Probín! ¿Nun veis
que ye mudu?
Los
que discutíen a voz en gritu enmudecieron. Miráronse
unos pa otros ensin saber qué cara poner y después
gacharon la cabeza, mientres doña Amelia tentaba comunicase
col rapaz por señes. La maestra tenía una fía
sordomuda y valíase del llinguaxe de señes con ella;
tamién ficiera que los sos escolinos lo deprendieran pa saber
entendese con cualquier persona que tuviere esi problema.
Preguntó-y
de ónde yera, porque naide de los ellí presentes lu
conocía a nun ser Tino Rodiellu y ésti namás de
viaxar con él nel barcu de vuelta. El rapaz fexo grandes
esparabanes apuntando col índiz hacia arriba unes cuantes
veces. De siguío, acolumbró el mapa de les Isles
Britániques que llevaben pintáu nuna sábana nun
llateral del autobús Pegaso y corrió hasta ende pa
señalar con bien d'énfasi un puntu de la costa oriental
de la isla mayor, que cuadraba más o menos per onde la ciudá
de Cardiff.
Por
señes desplicó-y a doña Amelia -que diba
faciendo de traductora simultánea pal numberosu públcu
que los arrodiaba- que yera güerfanu y ensin nenguna familia,
que malvivía nel puertu de Cardiff aidando a carretar dalguna
caxa de los pesqueros de baxura y tocando la filarmónica peles
cayes y los pubs onde lu dexaben. Sacó una filarmónica
del bolsu y énte'l plasmu de tolos presentes arrancóse
a tocar con gran xeitu l'Asturies Patria Querida. Confesó-y a
la so intérprete que taba fartucu de la vida que llevaba en
Cardiff y que por eso decidiera embarcase como polizón nel
barcu que llevaba a aquel coru de mineros que bien-y prestara
escuchar cantar en puertu, de la qu'andaba perende aculló
coles manes en bolsu, duldando si saltar la borda de cualquier buque
estranxeru o si tirase derechu a les agües turbies del muelle.
Dende
aquel día El Mudu, como siempre lu conoció tol mundu,
convirtióse nun vecín más de Sama. Yera mui
curiosu y péritu en bien de xeres: sabía arreglar
reloxes y paragües, afinar gaites, capar gochos y atopar
regueros y mananciales d'agües soterrañes con una
variquina de fresnu. Los del Coru Santiaguín adoptáronlu
como un miembru más de l'agrupación y acompañábalos
nos ensayos cola so armónica y teniendo pol estandarte nos
escenarios onde cantaben. Trabayó bastantes años nel
taller de Pachu el reloxeru, na Plaza les Madreñes de Sama y
cuando marcharon los primeros emigrantes a Suiza qu'en volviendo de
vacaciones avezaben trae-y a la familia de regalu relós de
cuquiellu, amosó una gran mañosería n'arreglalos
y ponelos otra vez a rabliar de la que s'estropiaben.
El
Mudu yera un rapaz mui sociable y amigu de la folixa. Nun perdía
romería de tola contorna del vai del Nalón dende'l
Corpus de Ciañu a la Virxe del Carbayu en setiembre. Bebía
sidra como si fuere agua de la fonte y ensiguida sacaba la so
filarmónica pa que la xente bailare al so rodiu. Tocaba pieces
asturianes y munches otres desconocíes -mio padre dicía
que precioses-, seguramente de la bayurosa tradición musical
galesa. Al empar enxamás dexó de ser un home solitariu.
Alcuando pasaba díes al so aire, andando pel monte y
adormeciendo en camaretos de paya si había tiempu bonu o en
cabañinos de llindiadores de la que la nueche botaba agua a
calderaes y ventolera.
De los
que lu trataron toos s'alcuerden que sabía coses que pocos
sabíen. Amás de ser quien atopar regueres soterrañes
cola so variquina de fresnu, vaticinaba'l tiempu, con predicciones
metereolóxiques de dos o tres díes. Debió ser
una d'eses intuiciones de misteriosu orixe la que lu enveredó
una tarde de veranu de los setenta a dexar Sama pa siempre. Montó
nel Carbonero hasta Uviéu y ellí coyó l'últimu
tren d'Económicos que salía, pela Siella del Rei, a San
Esteban. Un rapaz de Sama que trabayaba nes grúes del puertu
de Bocamar violu aquella tarde, de la que ya escomenzaba escurecer,
con un fardel al llombu saltar la borda del cargueru d'hulla de la
Compañía Babcock & Willcox que diba cubrir la
postrer singladura de la ruta carbonera ente San Esteban y Cardiff,
con escales en Santurce y Lorient. Aquel rapaz alcordábase de
la estampa ruina y menuda del Mudu, esmuciéndose ente les
solombres del muelle y de qu'aquella nueche había una mar mui
mala que devolvía, como un estómadu revueltu, les agúes
del Nalón dende la barra del puertu contra la ría.
“Yera
a finales de Xuno -remembraba el gruísta, que yera dalgo
pariente nuestru-, pasao ya San Xuan y de sópitu remaneciera
un nordés gafu y unos retales de xarazu como si fuere hibiernu
dafechu. Aquel airón respigaba la ría, el pelleyu y
hasta l'alma”. Tanto tiraba el vendaval que'l nuestru pariente
caltenía que depués de ver al Mudu embarcase a lo
furtiao, paeció-y sentir remanecer de la bodega del barcu unos
sones de filarmónica que debiera prevocar una corriente del
nordés y que por suerte nun valieron pa descubrir al polizón.
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