quinta-feira, 9 de fevereiro de 2012

la fonte'l querer

En La Nueva, enfrente'l Pozu San Luis hai una fonte que se llama El Querer y lleva inscritu nunos azulexos bastante más nuevos qu'ella
l'añu nel que l'abrieron: 1931. El cañu apaez enmarcáu nuna figura que pudiera ser un ideograma chinu al que-y cayere dalgún trazu o igual un símbolu masónicu: la escuadra y la regleta, quien sabe si la seña d'una Tau y el compás.

Lo de El Querer paez nome de fonte d'un cantar, una d'eses tonaes d'estos vais onde dos amantes se ven a escondidielles o nonde se dexen notes enceses d'ardor, seguramente a hores con poca lluz y ensin fisgones inoportunos rondando. Ye un nome guapu, de los que se recuerden, como ciertos amores d'esos que namás se viven intensamente una vez na vida o un cientu d'elles, dependiendo del enfotu y la fortuna de los amadores.

Otra llectura del nome podía facese pañando la fecha de fundación, el posible símbolu masónicu y el llugar onde ta la fonte: La Nueva, ún d'esos pueblos, como tantos otros de les cuenques, que se conocieron bien de tiempu col alcuñu de Cavite o La Pequeña Rusia. El Querer podía entendese entós como sinónimu de Voluntá, una palabra mui corriente nos tiempos heroicos del movimientu obreru. 

El que tenga imaxinación podía figurase l'orixe del nome nun conceyu nuna Casa del Pueblu o nun Atenéu Popular nel qu'un maestru arenga a un grupu de mineros: "Compañeros, fai falta que la clase trabayadora s'allegue y conoza les fontes del Saber...". Un rapaz de xestu reciu y mirada de fueu diba interrumpir al orador con una vozada que retemblaba nes cuatro paredes flebes del atenéu: "¡A la clase trabayadora lo que-y fai falta ye allegase a les fontes del Querer...!". Un tiempu después cuando esi rapaz aidó con otros vecinos del pueblu a espitar la fonte que remaneciera enfrente'l Pozu San Lluis, convinieron toos en pone-y esi nome que tovía agora se puede lleer: "Fuente'l Querer". Foi la so manera de facer correr la conseña, fresca y clara como l'agua de la fonte.

Paez mentira güei, pero hubo un tiempu nel que la xente tenía llibertá p'abrir fontes de beneficiu común onde-yos petara y a bautizales col nome que-yos pintase más afayadizu. Les fontes, los ríos, les regueres yeren de toos porque nun yeren de naide. Como esta de La Nueva yeren toes del Querer: de los vecinos, del que perende pasare, de la naturaleza que facía medrar o amenorgar el so caudal según les estaciones y el tiempu de los díes. 


Pasa ún delantre la fonte y tarrez preguntase de quién será agora, si del Ayuntamientu, de la Confederación Hidrográfica o de dalgún departamentu de la Unión Europea específicamente dedicáu a atropar fontes arreglaes a cargu de los famosos Fondos Mineros. Observa ún arriendes que tampoco echa agua y cuésta-y asimilar la posibilidá de que la Fonte'l Querer tea definitivamente escosa. 

Sem comentários:

Enviar um comentário