Un son
d'acordión na cai traime de sópitu el nome de Carolina,
la galana. ¡En cuántes romeríes de Galicia,
Asturies y l'antigu Reinu de Lleón nun bailaría la so
saya! En Valga, el pueblu de la familia materna de Mercedes, dicen
qu'aquella danzarina del cantar nun podía ser otra que
Carolina Otero, La Bella, natural d'esi conceyu de la provincia de
Pontevedra y una de les odalisques más célebres de la
Belle Époque.
Yo
enxamás lo punxe en dulda. Ellí nel so pueblu natal
sentí contar a un antigu emigrante en Francia que de la que
Carolina aportó a París, en pasando xunta la fonte que
da nome al Bulevar de Saint Michell, la de Valga echó les
manes a la cabeza esclamando: “¡Carallo, si ese é o
santo da minha parroquia!”. Que nun yera un cuentu del emigráu
pudo atestigualo ún en visitando al San Miguel que preside
l'Altar Mayor de la ilesia de Valga y comparándolu col santu
que llucha con un cuélebre nel bulevar del barriu latín
parisién: l'asemeyanza d'entrambes figures ye francamente
asombrosa, como si les compunxera'l mesmu escultor.
La
llienda local cuenta a propósitu del cantar de la saya que
Carolina yera dende bien neña bien amiga de los bailes y que
rara yera la folixa de la vega del Ulla que la valguesa nun avezara.
Dizque danzaba con munchu estilu el pasudoble y la contradanza, la
polka, les xirandines y sobremanera la muñeira, que-y prestaba
sobre too la de Ponte Sampaio, esi son col que los vecinos d'esi
llugar celebraron en 1808 la so victoria sobre les tropes
napoleóniques del xeneral Ney. Nuna d'aquelles romeríes
a les que Carolina yera tan aficionada, bailando con unos y con
otros, acabó amoriada ente les manones d'un vieyu abeyón
de Curtis, que la moñó con un dedal d'aguardiante y
después abusó d'ella tres un matu, dexándola
n'estáu. Esa nueche Carolina volvió a la so casa de
Valga cola saya chiscada de sangre y los güeyos inchaos de tanto
llorar. Poco después, refugada polos suyos, la probe neña,
que nun cumpliera inda los quince años, abandonó'l so
pueblu pa siempre. Tuvo a servir un tiempu en cases de A Coruña
y de Pontevedra. Un día fartuca d'esa vida, xuntóse con
un viaxante de paños catalán y coyó con él
el tren en Redondela pa dir a parar a Zaragoza. El catalán nun
la debió tratar tolo bien que-y prometiera cuando la engatusó
y la valguesa, que ya entós sabía enforma lo que valía
la so saya y la clase de la que la llevaba, dexó al pañista
con aire frescu, empobinando pa Barcelona. Ellí un famosu
banqueru empeñóse en promocionala como bailarina en
Francia. Mandólu a tostar guiaes en Marsella, a poco d'empezar
a facese un nome como artista. Unos pocos años después
ya ye en París una de les estrelles más célebres
de los cafés-teatru y salones de baile de la ciudá que
nunca duerme.
Enxamás
mandó una carta a la familia que la espulsara del so llar nin
recáu nengún a la so Valga natal. Sicasí, nel
tiempu del so más altu esllendor, de la qu'alternaba colos
principales caballeros de media Europa: banqueros, ministros,
príncipes, alcuando sentía señaldá,
morriña, de les coses que pagaben la pena de la so tierra y
namás por caprichu refugaba unes ostres de L'Havre pa pidi-y
al embaxador del Zar de toles Rusies que-y truxeren en xelu de les
ñeves del Padornelo ostres de Ribadeo o una llamprea del Ulla,
confitada con freses y nueces, según la receta centenaria de
los monxos del conventu de Santa María de Vilanova d'Arousa.
Una vez, al paecer, rompió toa relación con un
financieru londinense, namás porque ésti-y punxera
reparos de la qu'a ella se-y antoyó pidi-y unos retales de
queixo d'Arzúa con duce de mazana p'almorzar. Y que por mor
d'ello, l'amante desapacháu, pegóse un tiru una nueche
de San Valentín, después de dexar una nota d'amarga
despidida a la Otero, rematada con unos versos de Gerard de Nerval.
Nel so
currículu d'amantes figuraron Guillermo II d'Alemania,
Leopoldo II de Bélxica, Alfonso XIII d'España, el Zar
Nicolás de Rusia y el mesmésimu Rasputín.
Xugadora emperdernida de la ruleta y el bacarrá, foi
marafundiando la curiosa fortuna qu'algamara nos sos años
doraos de bailarina y amante mercenaria d'altu standing,
principalmente nos casinos de Niza y Montecarlo. Retirada de los
escenarios artísticos en 1910 y de los amatorios, pasín
ente pasu, escondióse del mundu nuna fonda de mala muerte de
Niza, onde vivió, prácticamente arruinada y sola
hasta'l so fallecimientu en 1965. La llienda diz que sobrevivió
tou esi tiempu gracies a una paga a perpetuidá que-y apurría
el Casín de Montecarlo n'agradecencia a tolos cuartos que
fundiera nél.
En
Valga apocayá les autoridaes culturales de la Xunta de Galicia
fundieron nun se cuántos miles d'euros n'alzar un muséu
dedicáu a la memoria de Carolina Otero, La Bella. A la so
inauguración acudió'l presidente autonómicu del
Partido Popular y l'actual presidente de Gobiernu d'España, el
gallegu Mariano Rajoy, ente otres personalidaes civiles, militares y
eclesiástiques del antigu Reinu de Galicia. Dos años
después d'aquel actu públicu el muséu ye un
edificiu valeru y ensin otru usu que'l de valir como oficina local de
Servicios Sociales y en veranu como sé d'información
turística. De la singular odalisca valguesa nun hai nes sales
vacies del so muséu más recordanza que'l so nome
llantáu a la entrada en lletres doraes.
La
última vez que lo visitamos por ver si en dalgo había
adelantrao aquel proyectu de muséu, la informadora turística,
mui amable, en percibiendo el nuestru interés pola alcordanza
de la Otero, empobinómos a una vecina del pueblu, que vivía
xusto enfrente del fachendosu edificiu valeru. Ellí guardábase
l'únicu oxetu real que se conservara de la ilustre fía
de Valga y qu'una vez se definieren los conteníos del muséu,
había ocupar, ensin dulda, un sitiu destacáu pa que los
visitantes lo pudieren admirar. Tratábase d'una lliga de
medies que perteneciera a Carolina y que-y arramplara nun descuidu un
mozu del so pueblu nuna romería; a lo llargo d'años,
aquel mozu conserváralo como un auténticu troféu
y la so familia, los heriedes, siguieran a guardalo hasta los
presentes como la reliquia que yera.
El mio
enclín fetichista remaneció énte aquella
revelación de la informadora turística con un
entusiasmu que Mercedes nun yera a entender del too. Cásique
la llevé a rastru de la mano a picar na puerta d'aquella
vecina que conservaba una lliga de l'adolescente Carolina Otero.
Picamos a la casa. Salió una vieya, desdientada y cola cabeza
bastante perdida, a la que, después de muncho aporfiar,
llogramos convencer pa que nos enseñare la reliquia. Vivía
arrodiada de gatos. Mientres la siguíamos pel interior de la
morada pudimos cuntar trenta y cinco. La casa, por llamar de dalguna
manera a aquella lluriga solombriega, fedía a escrementos y a
mexu de gatu, a cochiquera, a infiernu. Mientres acompañábemos
a la paisana tuvimos entamar una mascarina d'emerxencia coles manes
pa ser quien a alendar ente aquel sumideru irrespirable. Llevónos
al cuartu onde durmía, una sentina enllena de santos, vírxenes
y muñeques cadavériques. Ende abríó un
caxón, sacó un estoyu, enseñónos un
felpeyu mugorientu qu'una vez hubo ser de color verde o azul. Yera la
lliga de Carolina. El tesoru que pretendíen esponer al públicu
nel disparatáu muséu. Mereces y yo mirámonos
coles manes cubriéndonos les ñarres y la boca.
Ficímos-y a la nuestra anfitriona una seña pa que
volviere guardar el felpeyu nel sitiu onde bien taba guardáu y
escondíu. Salimos d'ellí como pudimos y cola delicadeza
más curiosa que fuimos quien, despidímonos de la
guardiana de la reliquia, qu'ensin salir del so alloriu, nun dexaba
de preguntanos cuánto díbamos cobra-y esti añu
“no Concello” pol nichu que tenía esperando por ella nel
cementeriu de San Miguel de Valga y mientres nos allonxábamos
de la casa, tovía tuvo aliendu, la probe vieya, pa
encamentanos que-y diéremos saludos, de so parte, a don Manuel
Fraga.
Tábamos
de vacaciones y a cinco kilómetros, en Padrón, onde
teníamos el nuestru cuartu d'hotel, taben de fiesta: yera La
Pascua y La Pascuilla, una folixa que lleva a la villa padronesa a
cientos de visitantes de toa Galicia. Tiramos pa Padrón con
gana d'enfilanos pa escaecer aquella visión de lo único
que quedaba na so tierra de La Bella Otero. Unes hores después,
a medianueche, una de les orquestes de más solera de tol país
gallegu, poníanos a toos a bailar a ritmu de cumbies,
rancheres y pa robrar el xaréu, la inevitable versión
de Carolina:
Bailaches
Carolina...
Bailéi,
sí, señor...
Dime
con quén bailaches...
Bailéi
con meu amor...
Tamién
nós bailamos. Había que bailar al son d'aquella
orquesta pachanguera. Bailar como si al nuestru llau tuviera Carolina
ximielgando la saya con tol remangu que dicen que gastaba. Había
que bailar y escaecer lo que quedaba de La Bella Otero nel so llugar
natal. La recordanza d'aquel felpeyu que fuera un día una
lliga verde o azul nes veríes d'una adolescente festexera
convidaba a bailar, a beber, a dexase alloriar pol turdeburdiu de la
fiesta porque sinón la pena comíanos l'alma,
empozábanos nun fondón del que nenguna música,
por alegre que fuera, diba poder sacanos. Bailamos como llocos hasta
que terminó la romería y escampló les primeres
lluces esa mala raposa d'a diario: la realidá.
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