terça-feira, 31 de janeiro de 2012

tinta chino


A Martín López-Vega

La naturaleza imita al arte...chinu.

Dalgunos artistes plásticos habíen pintar namás con tinta chino. Diba ser la manera más fehaciente de constatar que los sos borrones nun son deliberaos.

Los cazadores de falsificaciones artístiques empleen güei asemeyaos aperios a los de la investigación criminalística: análisis grafolóxicos, busca de güelles dactilares, restos d'ADN. Impresionante parafernalia y un cuentu chinu en tratándose de ciertes obres d'arte contemporáneu: polo visto el métodu nun val pa detectar cuando'l mesmu orixinal ye una auténtica falsificación.

Nel Muséu de Brooklyn hai bien de coses que ver. Llevónos va unos años Hilario Barrero y, ensin munchu tiempu pa disfrutar de too, fuimos pasando peles sales del monumental edificiu como peles diverses raseres de tiempu y cultura que foi tresnando la mano del home d'un cabu al otru del mundu, tamién na memoria d'América y de la ciudá de Nueva York: ayalgues romanes, exipcies, orientales...la presencia importante de la comunidá xudía nesta oriella al otru llau de Manhattan, tan vieya como'l mesmu barriu. Bien de coses pa ver y alcordase d'elles. Sicasí la memoria ye selectivo y la d'ún, que ye de pueblu y poco avezáu a les impresiones espectaculares, sobremanera. De fechu lo que meyor remembro y con más gustu ye del considerable fondu espuestu de momies y sarcófagos del Antigu Exiptu, la pequeña momia d'un gatu; de la bayurosa amuesa d'artes de bien de dómines y cultures, la xera d'unos escolinos que deprendíen nuna de les sales del muséu a trazar les primeres lletres -los primeros ideogrames- de la caligrafía china.

Nun hebo pintor más admiráu y memorable en tola hestoria del milenariu arte chinu que Wan Tzu. La so arte yera tan grande que'l mesmu Emperador mandó prindalu y metelu presu por si acasu col so talentu llograba pintar les esactes llendes del imperiu con tolo qu'arrepresaben dientro: ríos, ciudaes, montes, llagos, monesterios, mercaos, xente... El final del so cautiveriu sábenlu tolos que lleeron los Cuentos Orientales de Marguerite Yourcenar o la deliciosa recopilación de narraciones tradicionales de tol mundu qu'escribió en gallego Xosé Neira Vilas. En xeneral tolos aficionaos a los cuentos chinos lo conocen. Un día Wan Tzu decide entamar en prixón un cuadru col enfotu de que fuere'l meyor de tolos que pintó. Después de meses trabayando na obra decide poner el puntu final con una lancha varada na oriella del Ríu Mariellu. Ye tan verídica la pintura qu'al prixoneru nun-y abaga xubir a esa lancha y escapar de la prixón ríu abaxo. Ési ye'l nivel mínimu de calidá y verdá que-yos desearía ún a ciertos artistes contemporáneos: la capacidá pa pintar un ríu...o  meyor un océanu...y una lancha, si quieren una llanzadera con motor fuera borda...Y que marcharen nella, que se perdieren pa siempre, allonxándose definitivamente del sitiu que dalgunos papanates-yos reserven na hestoria del arte.

Han Fei (muertu nel 234 enantes de Cristo) foi un célebre filósofu de la llamada escuela llegalista. A él atribúise el siguiente diálogu, a propósitu de la esencia de la pintura, ente un altu funcionariu y l'artista que lu taba a retratar del natural:
        -¿Pa ti cuáles son les cóses más difíciles de pintar? 
         -Los perros y los caballos. 
         -¿Y les más fáciles?
         -Les pantasmes. Ún reconoz a los perros y a los caballos porque velos tolos díes y ye difícil facelos reales. Naide vio enxamás pantasmes, por eso la cosa resulta bien fácil.


Caltienen dellos que lo políticamente correcto falsia la realidá del mundu o aprobezla. Ye bien cierto de xuro cuando eses pretendíes bones maneres escuenden una suerte de censura a la llibertá d'espresión y pensamientu. En casos concretos, danos por pensar que lo políticamente correcto puede ser tan oportuno como la xusticia poética. Por exemplu: determináu artista contemporáneu llogra vende-y a un multimillonariu ignorante una obra suya, qué sío por 100.000 dólares. L'espertu habrá dicir: "Engañólu como a un chinu". Lo políticamente correcto, lo correcto había ser: "Engañólu como a un críticu d'arte".


"La pintura ye una evolución de la escritura con páxaros". (Ts'ao Chih, 227 d. de Cristo)

1 comentário:

  1. Curioso. Ayer haciendo limpieza en los cajones de la universidad (un ratón o varios se habían comido una bolsa de frutos secos y sembrado de cagadas y olores libros, papeles y fotografías) apareció la foto que os hice a las puertas del Museo de Brooklyn en la visita que recuerdas. Un saludo cordial.

    ResponderEliminar