sábado, 21 de janeiro de 2012

salves d'honor y alcordanza



En mayu de 1981 nun habia internet nin teléfonos móviles. L'adolescente precozmente politizáu que buscaba noticies del mundu na nueche, guarecíu na intimidá del so cuartu, movía la ruedina del sintonizador d'una radio, como ficieran los sos padres y los sos güelos. Ellí, con un auricular "mono" na oreya, tentaba prollongar el día un poco más, nun sé si por sentise como un adultu o porque ya amosaba'l ciertu enclín al tresnueche que lu diba acompañar tola vida.

La emisora favorita yera Radio París, de Radio Francia Internacional, la mítica secuencia que garrara'l relevu de la Pirenaica nos últimos años del franquismu y qu'agora, ya en democracia (ejem...diben tres meses del 23F...), emitía n'español una programación onde les noticies d'ámbitu internacional y los conteníos culturales algamaben una presencia notable y de calidá, con collaboradores tan particulares como l'escritor exiliáu cubanu Servero Sarduy.

Foi nuna d'eses nueches de radiofoníes medio secretes onde sentí una noticia que m'impactó de verdá: la muerte del activista del IRA Bobby Sands, después de sesenta y seis díes en fuelga de fame.  Alcuérdome de la cifra porque ye la mesma del añu nel qu'un nació y tamién qu'al final de la información, la voz d'una locutora con acentu arxentín lleó unos versos escritos por Sands en prixón que me conmovieron tanto como la noticia.

Una seña d'esa conmoción fueron les ringleres con mala rima y seguramente peor fortuna poética que me llevanté a escribir, con esi fervor qu'encende a los adolescentes precozmente politizaos de creer que cualaquier xestu suyu podía facer cambiar, polo menos, un pocoñín la suerte del mundu. Lo único que miembro d'aquelles llinies yera'l so tiítulu, influíu, ensin dulda, poles mios preferencies estétiques d'entós -non tan allonxaes de les actuales- dica la música popular de raigañu...a ser posible na vieya Europa o América campesines: "Balada de Bobby Sands".

La d'aquel presu republicanu irlandés de malpenes ventisiete años foi la primera d'una serie de muertes en cadena por mor de la fuelga de fame entamada pola reconocencia de la condición de prixoneros políticos pa tolos militantes del IRA encarcelaos. Nenguna d'elles valió pa que'l gobiernu de Llondres, presidíu por Margaret Thatcher, accediere a esta demanda. La respuesta de la Dama de Fierro fue un hipócrita llamentu pola perda de cualaquier vida humana y sobretoo recalcar el calter de "criminales" y "delincuentes comunes" de los fuelguistes muertos y de tolos sos compañeros.

Tres décades después los voceros d'un gobiernu, nin siquier escoyíu nes urnes como'l de l'autoritaria y inhumana señora Thatcher, respuenden de la muerte por fuelga de fame d'un opositor con idéntiques palabres. Llamenten la perda de la vida de cualaquier ser humanu y darréu recalquen la diferencia qu'estremaba al presu fallecíu de cualaquier otru ser humanu: yera un delincuente común, mesmo como un guiñu a los progresistes de bona fé del mundu enteru acúsenlu non de lladrón, traficante, homicida, de dalgo peor: de supuestu maltratador de muyeres. D'esto último, tan duldoso como la condolencia de los sos verdugos, de xuro habríen ser bien sensibles los miembros del Comité Central del partíu únicu de Cuba y del so gobiernu, onde les muyeres (como los negros y mulatos, nun país onde nun son media docena los ciudadanos d'orixe africanu) cuéntense colos deos d'una mano o nin se cuenten.

La responsable cimera de les muertes de los fuelguistes de fame del IRA y d'innumerables fechos de guerra sucia contra los paramilitares republicanos del Ulster, enxamás compareció énte los tribunales y mesmo güei les pantalles comerciales del planeta Tierra proyecten una cinta made in Hollywood, onde la política británica apaez retratada na magnífica interpretación d'una de les meyores actrices del cine americanu, poco menos que como una muyer honesta y de rectes conviciones obligada a lluchar nun mundu de paisanonos machistes y faches por amosar la so valía nes coses públiques.

Los responsables de la prixón y la muerte d'un modestu y pacíficu opositor a la dictadura militar cubana son tovía distinguíos por una curiosa claque de la izquierda acrítica internacional como los admirables administradores d'un de los países del mundu, que según les estadístiques oficiales del propiu réxime, tien ún de los más reducíos índices de mortalidá infantil, un de los mayores n'alfabetización ya instrucción, calidá de salú pública, etc, etc. El tiranu, xubiláu por motivos d'enfermedá, morrerá serenamente, con toles atenciones imaxinables d'esi sistema modélicu de salú y col so chandal hortera de marca multinacional americana y capitalista, el so hermanu y sucesor, seguramente tamién.

Nel entierru de Bobby Sands, como yera la costume del IRA a los sos militantes muertos pola causa , un garrapiellu de voluntarios de la organización armada disparó al cielu salves nel so honor y alcordanza. Un homenaxe asina ye imposible na Cuba de los hermanos Castro. Los sos rebeldes son pacíficos, nun porten armes nin se dediquen a entamar acciones armaes, malpenes a protestar na cai, cuando los dexen y nun-yos dan una cuelma los chivatos violentos del réxime, con unes probes pancartes y el so valor de ciudadanos que namás quieren llibertá pal so país.

La xente sensible al horror de tolos gobiernos autoritarios, tean lexitimaos poles urnes o poles decisiones d'unes poco creyibles asamblees populares, había tener la decencia de disparar al cielu unes salves n'honor y alcordanza de cualquier ser humanu que lleva la llucha pola llibertá hasta les últimes consecuencies. Y caltener l'enfotu en que dalguna d'eses bales perdiera l'aldu y rebotare en pechu de los verdugos que se conduelen de la perda de cualaquier vida humana, anque sea la d'un delincuente común. 

2 comentários:

  1. Respostas
    1. gracies, compañeru. a cierta edá cada vez tenemos l'estómagu más sensible a determinaos estímulos.

      Eliminar