terça-feira, 15 de novembro de 2011

señaldá de la vida a resguardu

A lo llargo de sieglos los animales de la casa compartieron el calor y el techu colos sos llindiadores. Coles primeres sombres del escurecer el ganao dexaba los pastiales pa enveredar de vuelta al abellugu de la nueche. Esi yera'l momentu nel que se trancaba la casa, quedando la xente y los animales a resguardu. Unos y otros intercambiaben el so calor: el fueu del llar calecía la estancia pa toos, después, namás quedaben los rescoldos ingrientos, la temperatura corporal de los animales y l'aliendu de los que compartíen la vida nel mesmu abellu. 
El pasu d'una economía basada nel modu de vida de los primitivos agricultores y ganaderos a una economía precapitalista entama nel intre en que la xente de la casa decide llevantar un tabique ente'l l'espaciu humanu y l'espaciu detináu a los animales. La separadoria -munchu tiempu de madera, pa siguir aprovechando un daqué de la calefacción natural del ganao, hasta algamar la llende isladora y aséptica de la paré de piedra o lladriellu- representaba una llende física inda tamién mental: los animales dexaben de ser parte de la vivencia íntima -afectiva- en casa pa convertise en simples fuerces productives, dexaben de ser parte del entornu "familiar" de la casa pa ocupar el sitiu del restu de armentíos: tierres, praos, colleches, regueros, horros, cuerries, aperios, ferramientes. 
En rompiéndose esi venceyu tan antigu como'l sentimientu humanu, a los llinidiadores y campesinos namás-yos quedó l'apegu al llar, al llugar y al sangre, a la memoria de los sos antiguos, l'amor a los contemporáneos más allegaos y l'enfotu nos nenos. 
Agora los descendientes de los campesinos y llinidiadores viven en cases tabicaes per tolos llaos, parede con parede con otros vecinos y compartiendo techu y suelu con dellos más. Les úniques presencies animales que se permiten nesa nueva vida urbana son les mascotes: perros, gatos, páxaros enxaulaos, pexes en pexeres...un calor pequeñu qu'alegra la vida de la xente como les flores en tiestu o la música ambiental y que, por prestoses que seyan eses presencies animales pa los que les amparen, nada aporten a la economía y al caltenimientu de la casa.
Por dicir, ¿quién podía entender güei qu'hebo un tiempu nel que los animales y la xente alendaron la mesma vida a resguardu de la nueche, el fríu, los xarazos, la xelada, el llobu? 
La supervivencia yera difícil, la xente sufría y morría por males qu'anguaño nun se conocen nel mundu desarrolláu, cada día qu'alborecía yera una llucha a brazos pola propia esistencia, cada actu -por simple que fuere- un pasu alantre o atrás o dica l'abismu nel alambre flebe del día a día. Yera asina, naide con dos deos de frente puede sentir señaldá del tiempu de los llobos y les tormentes.
Fica, siacasu, en cantu l'alma de los heriedes de l'antigua raza de los supervivientes un desosegáu enclín por volver sentir en carnes esi calor, que cuantayá esfreció, el llar calecíu a resguardu, el palpir ya serenu y sosegáu de los corazones de la xente y los animales que duermen como si acabare de crease'l mundu y esa fuere la primer nueche na que se descansa tranquilo, afuera'l caos llonxanu y los enemigos que, por munches vueltes que dean al nuestru abellugu, nada pueden facemos.

Sem comentários:

Enviar um comentário