quinta-feira, 19 de abril de 2012

Asturies ensin Voz

Mientres dalgunos privilexaos redactores viven de la sopa bobo de los emails oficiales, tovía caen reporteros n'actu de serviciu o métese presu a un periodista que molesta al réxime totalitariu de turnu. Un día sí y otru non, pieslla dalgún periódicu en dalguna parte del mundu por censura o por dificultaes económiques -otra de les formes que paña la censura nun mundu nel que namás val, como nel turbulentu medievu, el que bien sirve al so señor y el que non, namás val ensin cabeza...o cabecera-. 

Va unos meses desapaecía la edición impresa de "Les Noticies", aquella aventura romántica na nuestra llingua que s'entamó alrodiu unes servilletes de papel nel antigu Café Institutu de Xixón y qu'a lo llargo de casi dos déquedes ufiertonos cada selmana l'espeyismu de que l'asturiano podía ser un idioma normal. Agora pieslla "La Voz de Asturias", después de casi ochenta años dende la so fundación. 

El diariu qu'últimamente dirixía Juan Carlos Cuesta pasó per diferentes dómines de gloria, solombres y y atención per parte del públicu llector. Tamién per direcciones que-y imprimieron caúna el so calter, dende aquellos primeros años de la transición con José Díaz Jacome (de pasáu galleguista y ún de los poetes que siguieron la estela de la reinvención por don Álvaro Cunqueiro de la lírica neotrovadoresca), Luis José Ávila, Francisco F. Álvarez... Al pesar de la orientación progresista que calterizó a La Voz a lo llargo de tola transición, dalgún de los sos directores espalma nel so espediente el borrón que llevó al despidu d'un periodista como Xuan Cándamo por razones ideolóxiques. El so escesivu apegu a la política gubernamental de los distintos executivos autonómicos del PSOE o a les directreces -alcuando tan desafortunaes- de la columna vertebral del socialismu nes cuenques, el SOMA de Fernández Villa, fizo qu'ún cuantayá afueyare les sos planes con cierta reserva. 

Sicasí na so última dómina, cásique coincidiendo cola so desvinculación del poder empobináu pola FSA, tres el desembarque cacharreru de Cascos nel Palaciu de la cai Fruela, el veteranu diariu embaxo la dirección de Juan Carlos Cuesta convirtióse nel únicu mediu (si descontamos "Les Noticies" hasta'l so pieslle) que pagaba la pena lleer pa nun contaminase de la propaganda al serviciu del PP y de les élites empresariales de La Nueva España o de El Comercio, nel so casu, al serviciu del meyor patrocinador de turnu: el gobiernu de Foro y los sos respaldadores del Grupu Masavéu. 

Con bon güeyu, Cuesta, supo abrir una resquiebra d'aire frescu nun ambiente tan enrarecíu como'l de la cosa pública n'Asturies ente les lluches pol poder de casquistes y peperos. Yera un placer pal llector atopar ente les firmes d'esta última Voz les de periodistes -qu'a falta d'otru llugar común que los definina na pasión,calidá y honestidá de los sos trabayos- hai calificar "de raza": Aitana Castaño, Juan Carlos Gea, Miguel Barrero, José Ordóñez... Y como regalu de los domingos un suplementu lliterariu encarriláu por un equipu de luxu: los propios Barrero y Gea, Juan Cueto, Álvaro Díaz Huici, Jordi Doce. 

El fin de La Voz paecía cantáu dende la desapaeción de la so empresa matriz, la del diariu Público, sicasí, cada mañana na qu'ún baxaba al kiosku la esquina y atopaba ellí el periódicu (como cada viernes cuando diba buscar "Les Noticies") paecía que'l milagru yera posible y que la empresa podía siguir resistiendo a espera de tiempos meyores. Hasta güei. Nun sé qué más se puede dicir: que ye lo qu'hai. Toconos nacer y vivir nuna tierra ensin concencia crítica nin ganes de tenela, subsidiaria del Estáu y de lo que venga de lo más centraliego y retrógrado d'ello, una tierra que s'avergoña de tolo que podía facela meyor, del so potencial de país con raigañu y con un padrimoniu vivu de creatividá como'l qu'enxamás conoció y que sigue, como los gallegos del chiste amargu de Castelao, queriendo más emigrar que protestar o lluchar polo propio, votando a los de siempre o a los que tovía son peores que los de siempre. Esta Asturies que por renuncia o galbana suicida ya nin siquier merita, polo visto, caltener, a lo menos, la so Voz.     

Sem comentários:

Enviar um comentário