Les
primeres xelaes curioses del hibiernu tráenme siempre a
l'alcordanza el son del birimbao del afilador Uxío Rosende, el
Manquín, enredando col turdeburdiu d'aquelles mañanes
fríes de Sama. Apaecía a emburriar, col únicu
brazu útil, la so rueda pel vai del Nalón per eses
feches, coincidiendo colos samartinos que s'entamaben peles aldees y
onde siempre yera bienfayáu un peritu n'afilar cochellos de
matachín, tisories y goraderes.
Natural,
como tolos del so oficiu, de la parroquia ourensana de Nogueira de
Ramuín, arreglaba paragües, aparatos de radio, relós
de cadena, afinaba gaites, guitarres y curdiones de botón.
Traxinaba tamién con café de Portugal y con pieces
dentales d'oro, que mercaba, vendía y mesmo yera quien a
colocar, mui curiosu, al que-y lo pidiere, cola so mano sana.
Yera
mancu de guerra, o meyor dicir de postguerra. Una vez, siendo yo
bastante guaje, alcuérdome que foi cuando mataron a Carrero
Blanco (que mio güelín Estrada, morrió unos díes
después), tando yo con otru amigu de correríes nun
chigre onde díbemos mirar a los más grandes cómo
xugaben al futbolín y onde un par d'años después,
muertu Franco, vi la primer vez na vida un retratu del Che Guevara,
sentí a Uxío L'Afilador cunta-yos a otros paisanos,
cómo perdiera la manzorga. Polo visto, acabante la guerra,
andara fuxíu pelos montes hasta qu'un garrapiellu de
falanxistes dieran con él y con otros que también taben
fugaos. Lleváranlos hasta una puente del ríu Sil, cerca
Quiroga, ende sacaron les pistoles y mandáronlos que se
llanzaren de la puente abaxo si nun queríen que los aventaren
ellos a tiros. Unos saltaron la barandiella, a otros acribilláronlos
ellí pa después tiralos al ríu, él llogró
quedar coles manes garraes al borde de la puente. Entós un
falanxista allegóse a él y con un cochellu de monte
empezó a taraza-y lo deos: primero ún, después
otru...Uxío aguantaba'l dolor apertando los dientes y
garrándose con tol alma. El falanxista siguió
tarazándo-y los deos que-y quedaben, hasta que-y dexó
la manzorga convertida nun tucu sanguinolientu...cayó al ríu,
nun sabía cómo pero nun s'afogó, llogró
esmucise de los rabiones hasta la oriella y salir a tierra,
guardándose ente la maleza.
Años
más tarde, tando ya a rular perende aculló cola so
rueda d'afilador llegó a una aldea de pasáu l'Altu O
Cebreiro, ya en tierres de Llión, a una llegua de Piedrafita.
Entró nuna tabierna a tomar una taza de vino y acolumbró
nel que despachaba'l chigre una cara, qu'al pesar del tiempu pasáu,
enxamás diba escaecer. Por si tuviere dalguna dulda, el
chigreru, embaxo'l mandil, siguía a llevar la mesma camisa
azul qu'aquel día na puente de xunta Quiroga. Pidió una
taza vino, el taberneru púnxo-ylo, ensin decatase muncho d'él.
Uxío envez d'arrimala a los llabios pa beber quedo mirando a
los güeyos pal que lu despachara. Mirólu de tala manera
que'l chigreru, incómodu, féxo-y un guiñu
cómpliz y allegó-y la taza más cerca:
L'afilador,
ensin dexar de miralu, arremangó cola mano sana la manga del
otru brazu y calcó el tucu de la otra, xunta la taza.
Alcuérdome
de la conmoción que provocó ente los paisanos el relatu
del afilador. Munchos d'ellos diéron-y la mano, otros un
abrazu. Convidáronlu ente toos y el chigreru mesmu dixo ende,
con muncha solemnidá, que d'esi día pa en delantre
l'afilador tenía carta blanca nel establecimientu pa pidir lo
que gustara, de beber o de picar, que lu convidaba la casa y que si
alcuando nun tuviere onde atechar ellí diba ser siempre
agospiáu y bienveníu. Uxío devolvió les
amueses d'amistá y los brindes con non poco de reparu finxíu.
Yo tenía media vista puesta nel futbolín, pero miembro
perfectamente, que daqué achispáu, como taba, arrimóse
a la barra y ensin afectación nenguna, díxo-y al
chigreru.
Yo marché pa en casa bien lluego, porque llegaba la hora de la merienda y los deberes. Uxío l'Afilador quedó ellí, arrodiáu de tolos paisanos del chigre que-y cuntaben unos y otros, atropellándose, les sos hestories de la represión fascista. Él, atendíalos gustosu, asintiendo cola cabeza y ensin separase de la botella de Chivas, cola que diba rellenando, a pasinos el so vasu.
Apocayá
tuvo ún pela Ribeira Sacra. Amás de los vinos
escelentes que se pueden prebar per eses rieres de los ríos
Sil y Miño, al sur de la provincia de Lugo y al norte de la
d'Ourense, pueden visitase más d'un cientu de xoyes del
románicu que dexaron, colos sos viñares, les ordes
medievales de Cluny y de San Benito, nes orielles d'esos ríos.
Nuna d'estes xoyes, güei convertida en Parador Nacional, el
Monesteriu de San Estevo de Ribas do Sil, nun rinconín del
claustru, tuvi ocasión de ver una rueda d'afilador mui
curiosamente restaurada. Saqué-y delles fotos y después,
de la que reparaba pa caún de los detalles d'esti inxeniu de
los afiladores-paragüeros de Nogueira de Ramuín, nuna de
les tablines que sofitaben el bancu de la piedra d'afilar, descubrí,
de casual, la última noticia d'aquella sombra prestosa de les
mañanes fríes de la infancia, l'últimu ecu
daquel birimbao que sonaba igual al que tantos llaneros solitarios
del Oeste ficieran sonar al calicor d'una foguera en territoriu
enemigu, yera malpenes una inscripción tayada a navaya: “U.
Rosende. 10-11-77”. Quién me lo diba dicir. Depués de
tantos años, ensin saber d'él, sentí un respingu
al conocer la fecha esacta na que la so rueda currimundos aparara'l
camín.
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