Dende’l sitiu
onde dexamos a mio madre ayer hasta la cerezal onde enredaba de nena hai poco
más d’una docena de pasos, una tapia de cementeriu, una caleya y una sebe. Poco
más alló ta la casa onde se crió nel llugar de Fariseo, escondía ente’l matu y
nun sé si arruinada dafechu o tenida inda en pie per una rama de yedra del
grosor d’un tueru de faya. Foi la casa que llevantó coles sos propies manes mio
bisgüelu Manolín o Lin de La Choza, carpinteru, curiosu, constructor de carros
del país y d’horros, afinador de gaites y arreglador de reloxes de cadena.
Cuntábame mio madre qu’en rematando el corredor de madera del pisu d’enriba
acolumbró a una andarina armando ellí el so ñeru y que l’aidó –aprovechando una
de les sos salides en busca de paya seco y ramines- en terminalu, revocándolu
con una mano d’argamasa. De la que yo subía hasta Fariseo de nenu, a primeros
de los años setenta, el ñeru toles primaveres siguía abellugando güéspedes.
Ayer, después
de despidir a mio madre con unos versos de René Char, unes llinies del so amigu
Eugenio Torrecilla y otres poques palabres torpes míes, arropiellámosla cola
bandera republicana y una rosa encarnada, como seguramente a ella-y prestara.
Per un momentu
quedamos tolos que tábemos ellí con una especie de mano apertándonos el
gargüelu y la emoción enxugando la última mirada a los ladriellos que diben
apilándose hasta cubrilo too. Mientres enfilábemos al aparcaderu del cementeriu
tuvi un arrebatu de llucidez y convidé a los más cercanos: la mio hermana
Chiti, a Mercedes, a les nuestres dos primes preferíes y a un par d’amigos del
alma, Lauro y Casimiro, a siguime hasta la casa onde se crió mio madre.
Enantes de que
toos volviéramos amoriar de pena pol estáu ruinosu nel que ta agora quise
descubrí-yos aquel secretu de la infancia, que taba seguru, inda tenía de
siguir ellí: ende taba el ñeru d’andarina que mio bisgüelu Lin de La Choza
aidara revocar, tamién él en ruines, cada vez más pequeñu y desprovistu d’argamasa,
paya y ramina mustigo.
L’afayu y la
so hestoria consiguió escarabayar una sonrisa ente los afortunaos que tuvimos
ocasión de velu asomar nel so requexín discretu ente trabes y vigues podres. Ún
de los nuestros acompañantes fizo notar que nel so estáu actual malamente podía
abellugar la ñerada d’una zarrica (esi paxarín, non muncho más grande qu’un
colibrí y que nun sé cómo se llama en castellano). A mi préstame más creyer qu’inda
ye una fonda abierta toles primaveres, que cada añu, en llegando la estación
propicia, hai una andarina que s’esmolez por arreglalu atropando unos pizcos de
folla de les caleyes, con ramines y paya seco y unos pingos del so cuspe, tan
apreciáu na cocina tradicional china y hasta na arquitectura fráxil de los
biombos de seda y bambú como pegamentu natural.
Agora que mio
madre volvió a la tierra onde se criara, voi tener ocasión abonda pa comprebar
si el ñeru de la Casa Fariseo sigue agospiando nialaes d’andarines cada
primavera. Préstame pensar que nun ye namás la rama y les múltiples agarraderes
de la yedra la que tien inda en pie la casa que llevantó mio bisgüelu Lin de La
Choza, qu’en cierto ye esi ñeru escondíu y pequeñu el que tien por ella. Que ye
como’l ñeru escondíu y pequeñu de la esperanza que tien en pie esta vida
precaria na que nos toca dir despidiéndonos de tolos que más nos quixeron y
quiximos, de tolos nuestros díes que tuvimos un aquello menos solos por mor del
arropiellu y el calor de los amigos.
Tan triste como esperanzado. Sobrecogedoramente hermoso.
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