quarta-feira, 3 de abril de 2013

pasar l'agua

Falo con un amigu de Blimea d'hestories vieyes de la Cuenca. Mientres paseamos pel Muro de San Llorenzo van saliendo coses que raspien lo fantástico. Acabamos por falar de les bruxes o curanderes que conocimos. A él tocó-y conocer a Rosina La Molatera, d'El Bravial, una célebre curiosa que quitaba los males con ferviatos de flores o herbes qu'ella mesma recoyía pel monte. Yo falo-y d'una pariente de mio madre qu'exerció bien d'años como pasadora del agua en Cuetos de Yuso, al llau de Les Pieces, na mio parroquia de Sama. Llamábase Odilia y na vida civil yera enfermera.

Na so casa de Cuetos de Yuso (hai embaxo un Cuetos de Suso), desque envildara bien moza a mediaos de los años cuarenta, recibió a cientos de muyeres y homes que diben a ella pa que-yos pasara l'agua por cuenta de dalgún agüeyamientu o aduces por conocer el so destín más inmediatu. La so fama de certera y sabia espardíase per tol vai del Nalón y per mui otres fasteres de toa Asturies. Qu'a ella diba xente de toa triba y condición, confirmómelo una familiar cercana, escéptica por demás pa coles coses del tresmundu y con estudios universitarios, apocayá, en confesándome que tovía diba poco, unos años enantes de qu'Odilia enfermara y la ingresaran nuna residencia xeriátrica, ella mesma fuera a que-y echare l'alicorniu nel agua por cuenta unos problemes económicos que l'aforfugaben y según el so testimoniu, la ensalmadora de Cuetos acertára-y cé per bé tolo que-y sucedió d'entós pa en delantre.


Alcuérdome de dir visitala con mio madre de la que yera neñu. Vivía nuna casina mui afayadiza y toa de piedra, con antoxana de llábanes y corredor de madera, que fuera de la familia del so difuntu home. A la entrada tenía un poco de xardín con rosales y lirios y un matu de mapoles. Guardando la morada, sé qu'había un perrucu ratoneru mui mimosu y enredón al que-y llamaba Constante, en remembranza d'un cobrador del Ayuntamientu que la truxera pela cai de l'amargura enforma d'años, faciendo gala al so nome, por cuenta de nun sé qué recibos de la Contribución que dexara a deber la familia del so difuntu. Quixo pasanos l'agua a mio madre y a mi, pero mio madre, que siempre foi mui roceana pa con estos negocios cerróse en banda y por muncho qu'Odilia aporfió, llogró quita-ylo de la testera.

De les coses que me quedaron d'aquella visita a la nuestra pariente sé que nos cuntó que'l nome verdaderu col que la queríen bautizar los sos padres yera Ofelia y que de la que fueron al Xulgáu a inscribila, el secretariu, un zamoranu de Sayago, sordu como una tapia, en vez del nome escoyíu entendió Otilia y como a él mesmu-y paeciera poco amañosu pa una neña recién nacía, de la so propia mano, adulcificolu, inscribiéndola como Odilia. Falando del so oficiu de vocación, el de pasadora d'agua, pa que viéremos cómo yeren aquelles coses enseñónos una revista: na portada apaecía la foto de dos puntos d'aspectu patibuliariu a los que s'apuntaba como los autores del intentu d'asesinatu d'un políticu d'aquellos años. Díxonos qu'ún d'aquellos dos, el más mozu, yera de La Pola Llaviana y que tuviera a pasar l'agua con ella en cierta ocasión. Nos gorgolitos del alicorniu ella namás qu'acolumbrara enguedeyos y males andances. Asina-y lo ficiera saber, aconseyándolu de salir cuanto primero de los chollos turbios nos qu'andaba envueltu y que si nun lo facía, bien lluego diba atopase en fechos de sangre de los qu'había arrepentise bastante.

N'atendiendo pa esta última membranza d'Odilia, el mio amigu de Blimea, interrumpióme con dalgo que paecía revolvése-y en papu.

- Sé de quién falaba esa curiosa. Yo conocí a esi puntu. Yera de Llaviana, pero non de La Pola, paezme que de Carrio. Conocílu hai unos cuantos años, de la que paraba yo de rapaz pela Pista Fontoria de La Pola y pel Mádison de L'Entregu. Entós yera mui célebre, pasara media vida entrando y saliendo de la cárcel. Daquella traficaba con hachís y con anfetamines. Una nueche nel Mádison cuntóme a mi y a otru rapaz de Blimea la so hestoria. Acabante salir de la cárcel alcontrárase fuera con unos qu'andaben buscalu pa cobra-y nun sé qué deldes pasaes, él quería romper con aquella vida y escomenzara a trabayar na mina, sicasí nun yera a llibrase de los sos persiguidores. Escurrióse-y dir a una pasadora del agua (el dicía que de Sama) pa que-y esclarase los nublayones de lo que diba ser la so vida, agora que tentaba facer borrón y cuenta nueva. Ella nun vio más que forfugos y coses males, aconseyólu de nun volver a les andaes y siguir un camín derechu pa llibrase d'esos infortunios. Poco después detuviéronlu por mor d'unos trafullos que ficiera cuantayá y polos que-y pidía cuentes agora la Xusticia. Volvió a la cárcel. Ellí, unos policíes de la Secreta, propunxéron-y un tratu: podía quedar lliibre y col espediente llimpiu si s'acomodaba a facer un trabayu pa ellos, “nada comprometío pa ti” -aseguráron-y-, un asuntu pol qu'ellos se comprometíen a cubrilu en casu de problemes y que calificaron mui solemnes como “un serviciu al Estáu”. Ensin saber gota de la clase de trabayu que-y proponíen, él namás foi ver la posibilidá de salir de la cárcel y llibrase de toles causes pendientes qu'inda tenía. Aceptólo de bona gana...

Aquella hestoria tamién a mi me sonaba. Fui yo entós el qu'interrumpí al mio amigu. Alcordábame non namás d'aquella revista que nos enseñara Odilia, tamién d'otra, un exemplar del magazine “Interviu”, unos años después, nel que s'entrevistaba a los dos autores materiales del atentáu que tuvo a piques de costa-y la vida al líder independentista canariu Antonio Cubillo y que lu dexó nuna siella de ruedes, con secueles qu'enxamás diba curar. Ún d'aquellos hampones de poca monta yera asturianu, de Llaviana. Detrás d'ellos, usándolos como simples marionetes o ferramientes, aparecíen los aparatos del Estáu, los Servicios Secretos españoles y la sombra d'ún de los políticos más siniestros de la Transición, l'entós ministru del Interior, Rodolfo Martín Villa. Casualmente, nun diba muncho, tuviera la ocasión de ver el documental: “Cubillo: Historia de un crimen de Estado”, del realizador Eduardo Cubillo, sobrín del fundador del MPAIAC (Movimientu Pola Autodeterminación y la Independencia del Archipiélagu Canariu) y nel que tien un destacáu papel protagonista ún de los dos autores del atentáu, el qu'apuñaló a Cubillo con tol alma, mientres el so cómpliz (al que describe como un rapaz ensin munchu valor) vixilaba.

El mio amigu asintió. Tratábase de la mesma persona. Cuando él lu trató enchipábase de les amistaes que tenía na Policía y de que si dalguién tentaba fastidialu nos sos negocios diba alcordase d'él por cuenta esos contactos que caltenía coles autoridaes policiales. Sicasí, el mio amigu, recordábalu esentu de cualaquier fachenda, como un probe home, un puntu del que se ríen a la cara tolos delincuentes de verdá de la Cuenca porque, al pesar d'esos privilexaos contactos de los que presumía, yera dalguién apocáu, tremerosu, ensin munchu espíritu, dalguién qu'en vez de sangre, tal paecía que tuviera caldo nes venes.

Pregunté-y al mio amigu si sabía que fuera d'él. Nun esperaba que me falare d'una nueva vida, como la qu'al paecer allampiara de la que foi consultar el so destin a la nuestra pariente Odilia, reposada y nimbada d'una aurea mediocritas. De cualquier miente diome pena saber que la última vez que lu viera yera poco menos qu'una cadarma a la que-y quedaben enforma grandes los vaqueros de pitillo nos qu'arrastraba les patuques pel mercáu de los sábados en La Felguera pidiendo unes monedes a la xente que pasaba. El mio amigu llamólu pol nome y él nun lu conoció, tenía la mirada perdía, sabe Dios en qué escures llonxances.

  • ¿Y de la to pariente Odilia, qué foi? -preguntóme'l mio amigu.

Cunté-y lo que sabía, aquella última noticia d'una familiar bien cercana que fuera a que-y pasara l'agua y de que poco después acabara ingresada nuna residencia xeriátrica. De la so casa, lo que quedaba d'ella, pudi comprobalo, con un aquel de merniura irrefugable, una vez que pasé per ellí va unos meses, buscando los caminos perdíos de los díes d'inocencia. Ensin naide que morara nella la casa fuera esbarrumbando hasta convertise en cuatro muries arruinaes y ensin techu. Al través de la que fuera una de les sos ventanes, ente los escombrios, acolumbrábase un matu de lirios mustios que medrara ente los cascoxos y ortigues, acasu como la última alcordanza de que'l primer nome de la nuestra pariente, enantes del Odilia oficial, fuera Ofelia. Y unes roses amontesaes que s'enredaben ente los bardiales de malaherba y felechu, acasu pa remembrar qu'ellí hubo alcuando una mano que s'esmolecía por curiales. Una vida encesa de la que malpenes perduren les povises nuna conversa casual ente amigos que s'alcuerden d'hestories vieyes.

Sem comentários:

Enviar um comentário