Un
turista inxenu que visite la nuestra tierra de cabu a cabu, a poco
que ponga un daqué d'atención no observao, podía
sacar en conclusión qu'a los asturianos gústennos les
ruines.
Yo a
veces tamién lo pienso, que debemos sentir una morbosidá
asemeyada a la de los poetes del romanticismu européu poles
ruines, que nos sentimos de verdá a gustu paseando ente elles,
a ser posible en determinaos crepúsculos de la seronda,
bayurosos en sombres y nublina.
Esti
enclín polo arruinao, llonxe de ser una amuesa de ciertu
desdeñu poles coses vieyes, más bien paez representar
una fonda reverencia énte l'acción del tiempu nel
patrimoniu material, deteriorándolo y poro, en ciertu sentíu,
ennobleciéndolo. Espresábalo perbién un paisanu
d'una aldea del Altu Nalón al qu'una vez, va años,
interesándome pol horru que tenía na so quintana,
esgonciáu dende'l picolín del teyáu a les
talanqueres y qu'inda asina conservaba la recia armonía
qu'hubo gastar en tiempos de meyor estáu, con unos suxerentes
tetrasqueles abiertos nes sos baldes llaterales a manera de
respiraderos. L'amu del horru, enchipáu d'arguyu énte'l
mio interés, díxome cola mayor sinceridá del
mundu: “¿A qué ye guapu? ¡Y ye tan vieyu, que
da pena arreglalu!”.
La
verdá ye que nesto d'enfrentase a la batalla perdida contra el
tiempu de lo que por naturaleza material ta condenao a estropiase
hasta desapaecer hai bien de maneres de remedialo: los xaponeses, por
exemplu, lleven sieglos calteniendo la perdurabilidá de los
sos templos sagraos a cuenta de sustituir periódicamente la
estructura de madera de la que tán fechos por material nuevo,
y naide, nengún devotu, ye pa duldar qu'esa madera recién
quite un añu nin un sieglu nin un mileniu d'antigüedá
al templu. Esa sabeduría cola qu'entienden los xaponeses y la
cultura oriental en xeneral el conceptu de restauración del
patrimoniu alzáu en suelu del mundu nun tiempu que se pierde
na memoria de les xeneraciones, paez que choca con tola idea de
monumentalidá que calterizó a les civilizaciones
occidentales y el so enfotu no perdurable de la piedra o de
materiales menos erosionables como'l mármole. Nesi sentíu
presta figurase que dalgo asemeyao al pragmatismu sabiu de les
milenaries cultures orientales hai na xente de la nuestra tierra que
sigue a caltener en pie antigües viviendes y cabanes de “teitu”.
L'alzau de la casa o cabana, les sos muries, paredes, vigues, trabes,
buquerones, portalada, alcuando puede datar guapamente de dómines
medievales (inspiraes en modelos constructivos anteriores a la
romanización), sicasí la cobertoria vexetal, de xinesta
o piornu, anuévase sigún va podreciendo el techáu
más vieyu.
La
tradición del teitar, sustituyendo la cubierta vexetal de los
cabaños por camaes de rama nuevo, espárdese pela rexón
occidental d'Asturies, de Teberga a Ibias. Nel restu del país
la costume común ye la que resumía aquel paisanu del
Altu Nalón: “Ye tan vieyo que ta pena arreglalo”.
Yo
alcuérdome de tener visto de guaje les ruines del Castiellu de
Blimea, una reconstrucción romántica, con torre
almenada, que fexo'l so últimu propietariu, Álvaro
Fernández Miranda, vizconde de Campongrande, de les ruines
heriedaes d'un palaciu fuerte que se llevantó nel sieglu XIV
enriba otres muries d'un torrexón, seguramente del tiempu del
reinu d'Asturies. Colos mios primos Marcos, Abraham y Marlén,
enredé bien de veces alrodiu aquel caserón del que nun
yera estraño ver cómo esbarrumbaba un tabique o un
ventanal o una viga maestra. Una tarde de veranu atrevímonos a
metenos per una bocana abierta onde principiaba la escalera hasta la
portalada. Como nes películes males de terror, n'entrando a
les estancies vacies y fundíes del caserón,
sorprendiónos un bálamu d'esperteyos revolotiando
alloriaos ente les trabes baltiaes qu'habíen vali-yos
d'abellu. Ende nun cuartu del pisu superior afayábase l'únicu
restu de mobiliariu: los anaqueles ermos de lo que hubo ser una
biblioteca. En suelu había unes cuantes carpetes de cartón
comíes pol mofu y la humedá, dientro d'elles papeles
mariellentos a los que se-yos corriera la tinta negro de la pluma
cola que s'escribiera nellos abeneyá...Mientres escaciplábemos
perende sentimos un cruxir de maeres podres o de paredes que taben
p'argayar y muertos de mieu salimos corriendo pel mesmu boquete per
el qu'entráramos.
Cada
vez que volvía al llugar de mio madre, una o dos veces al mes
naquel tiempu nel que nos xuntábemos ellí tolos
parientes, después, a poco a poco, con menos frecuencia, de la
que pasábemos en coche pela Cabezá, xunta'l Castiellu,
víalu arruinar, baltiándose a pocoñinos, cayendo
a cachos. Más tarde acontenció aquello de la reña
familiar pola vienda d'unos terrenos que nun valíen xuntos nin
pa entamar una espicha ente los beneficiaos y que prevocó una
auténtica traxedia ente los parientes del llanu y los que
vivíen ellí al llau de la tierra. Pasaron años
dende aquella traxedia hasta que volví al solar natal de los
de mio madre. Dende entós nunca más volviera enfilar
aquella carreterina que salía de Blimea camín del
cementeriu nuevu y de Llai y Villallái, hasta enveredar al
llugarín de Fariseo, a la casa que llevantaran mios bisgüelos
Manolín de la Choza y Nola de Fera, p'abellugar a los sos once
fíos. N'algamando La Cabezá, na pandiella onde s'alzaba
el Castiellu, lo único que s'acolumbraba yera una pila de
polvo y tierra barrizo con cuatro piedres royíes y unos cachos
de maera podre. El Castiellu, les ruines que conociera d'él,
desapaeciera dafechu como nes maldiciones de los cuentos de bruxes.
Más
que na manera tan triste y irreparable na que se desfai el patrimoniu
material d'un pueblu qu'aiste a estos desastres con absoluta
indiferencia, entós diome por pensar nel correlatu naquella
reducción a polvu y olvidu del Castiellu cola perda, igual
d'irreprarable, de los díes de la infancia y de la inocencia
de vivir, daquel tiempu nel que'l mundu paecía siguir un orde
seguru y constante, blindáu escontra cualaquier eventualidá
que fuere a desarmalu o a escarrilalu de les víes normales de
lo afayadizo. Entós, enantes de qu'escomenzaran los primeros
desalcuentros cola realidá más cercano, les primeres
desavenencies familiares, los tempranos enguedeyos de l'adolescencia
problemático, la vida aparentaba tan sólida y prestosa
como la claridá alta y escamplada d'un día de veranu.
Daquella, nin nes nuestres peores pesadielles, podíamos
barruntar qu'alcuando tamién diben cayer y esbarrumbar los que
más queríemos y nos confortaben coles sos manes siempre
cálides. Que too diba siguir esi camín d'arruinar y dir
desapaeciendo, como'l Castiellu de Blimea, hasta convertise nun
montonín de polvo y resquicios de nada.
Nesto
de la querencia poles ruines, hai un aquello racional y crítico
que me rebela contra esa neciura indolente por dexales caer a la
ventura del tiempu y los elementos. Hai tamién un daqué
sentimental, restorcío, velenoso seguramente, que tira d'ún,
en díes nublos, díes de nun recibir, nos que se siente,
como aquellos románticos del XIX, a gustu ente ruines, non por
señaldá de lo que fueran, sinón por garrase a la
precaria certeza de que son lo único tanxible que nos queda.
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